BABII, COSTACHE (născut 1938, Frumuşica, jud. Botoşani), actor. A ajuns la teatru din întâmplare, citind foarte frumos, dar şi vizionând spectacole din Frumuşica şi Botoşani, unde veneau în turnee, multe trupe de teatru. A fost actor mânuitor la Teatrul de păpuşi Botoşani, făcând cursuri de calificare pentru păpuşari la Braşov, apoi regizor tehnic al teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani. A urmat apoi Ansamblul Armatei din București. La îndemnul maestrului botoşănean Ion Şahighian, a dat examen la teatru, unde a reuşit la clasa de actorie profesor George Carabin, asistent George Rafael. În 1966 a terminat Institutul de Artă teatrală şi cinematografică „I. L. Caragiale”. La Institut i-a avut preparatori pe Marin Moraru şi Rodica Tapalagă de la care a învăţat foarte mult. A venit prin repartiţie la Brașov, de care şi-a legat viaţa, activitatea sa marcând o perioadă din istoria teatrului braşovean. În primul rol l-a interpretat pe Eugenio din Mizerie şi nobleţe, dar adevăratul debut a fost cu rolul Oswald din Strigoii de Ibsen, lucrat cu N. Albani, directorul de atunci al teatrului. A interpretat cam 100 de roluri, din care unele mai uşoare, iar altele mai grele şi mai profunde. S-a impus cu rolul Bască din spectacolul Mormântul călăreţului avar de D. R. Popescu, spectacol şi rol apreciat de critică, pentru care a deţinut mai multe premii. Despre personajul interpretat, Costache Babii mărturiseşte: „Pe Bască, activistul de partid, l-am cunoscut înainte de a-l face, l-am cunoscut copil fiind, l-am văzut intrând în casă la noi, făcându-ne percheziţie, întorcându-ne casa pe dos. Bască era o sinteză a unui regim opresiv. Rolul l-am jucat cu multă încrâncenare”. Timp de şapte vizionări a păcălit cenzura. Se joacă azi multe piese străine, iar lui Costache Babii îi e dor să joace un G. Ciprian, V. I. Popa, un Kiriţescu. „Actorii au pulsul exact ca al aviatorilor de pe avioanele supersonice, e vorba despre actorii-actori. (…) Oricât ar vrea un regizor să-şi impună punctul de vedere, tot tu, actorul, rămâi cu publicul. Un spectacol poate muri sau trăi prin actor”. A lucrat cu regizorii Mircea Marin, Eugen Mercus, Mircea Cornişteanu, Al. Dabija, Claudiu Goga. „Când am intrat în Naţionalul din Iaşi m-am simţit ca într-o catedrală, crezând că am găsit o lume mai bună şi mai curată. Pe parcurs am văzut că nu e chiar aşa. Am căutat să stau cât mai drept. Actorului, în teatru, i se cere o coloană vertebrală brâncuşiană”. A încercat şi poezie şi are în vedere un fel de memorii „deocamdată nişte amintiri din copilărie, ca tot moldoveanul, care m-au marcat şi au făcut actorul din mine”. Pentru el teatrul reprezintă viaţa „cu lumini şi cu multe umbre şi uneori cu puţine nuanţe de roz”. Premii şi distincţii: Premiul de interpretare pentru rolul Stângaciu din Interviu de Ecaterina Oproiu la Festivalul de Teatru Contemporan de la Brașov, ediţia 1977/1978, diploma revistei „Teatru” pentru rolul Dromichetes din Muntele de D. R. Popescu, 1979/1980, premiul de interpretare pentru rolul Teodorescu din piesa Între etaje de Dumitru Solomon la Festivalul de teatru contemporan de la Brașov, 1981/1982, premiul de interpretare masculină al A.T.M. pentru rolul Bască din Mormântul călăreţului avar de D. R. Popescu, în 1980/1981, premiul de interpretare masculină pentru rolul Ametistov din Locuinţa Zoikăi de Bulgakov la Festivalul de comedie Galaţi, ediţia 1985/1986. Diploma revistei „Astra” pentru întreaga activitate, diploma de onoare a Fundaţiei pentru dezvoltare Transilvania pentru contribuţia adusă la afirmarea teatrului românesc, 2002, Premiul UNITER pentru întreaga activitate, 2002, Premiul de excelenţă la Festivalul de comedie, Galaţi, 2003, Premiul Prometheus la categoria Arta spectacolului, 2008, titlul de Cetăţean de onoare al Braşovului, 2012.
Roluri în teatru (selectiv): Oswald din Strigoii de H. Ibsen, Chirică din Omul cu mârţoaga de George Ciprian, Chiriţa din adaptarea după Chiriţele lui Alecsandri, Sir Toby din A douăsprezecea noapte de W. Shakespeare, Pastorul Halle din Vrăjitoarele din Salem, Sergentul din Maria şi copiii ei de O. Dragún, Goldberg din Serata neprevăzută de H. Pinter, Bască din Mormântul călăreţului avar de D. R. Popescu, Dromichetes din Muntele de D. R. Popescu, Smaga din Vinovaţi fără vină de Ostrovski, Ametistov din Locuinţa Zoikăi de Bulgakov, Mamona din Elisabeta, din întâmplare o femeie de Dario Fo, Josie din Fraţii de Sebastian Bary, Orgon din Tartuffe de Molière, Domenico Soriano din Filumena Marturano de E. De Filippo, Ianke din Tache, Ianke şi Cadâr de V. I. Popa, precum şi în piesele Birlic, reînviindu-l pe actorul îndrăgit ce purta această poreclă, Livada cu vişini, Aşteptându-l pe Godot, Angajare de clovn, O noapte furtunoasă. A jucat şi în filme: „Amintiri din Epoca de Aur”, partea I (2009) şi în pelicula lui Cristian Mungiu, „După dealuri” (2012), în rolul doctorului Solovăstru.
Referinţe: Parhon, Victor, Costache Babii. Teatrul dramatic din Brașov, în Rom. lit., nr. 19, 5 mai 1988, p. 16; Rădulescu, Ermil, Galeria tipologică a lui Costache Babii. Prezentare retrospectivă a activităţii actorului de la teatrul dramatic Brașov, în Teatrul, nr. 8, aug. 1988, p. 16-17; Silvestru, Valentin, [Costache Babii], în Cinema, nr. 3, mart. 1988, p. 8; La Teatrul Dramatic Sică Alexandrescu Braşov. Regizorul Mircea Cornişteanu de vorbă cu actorul Costache Babii, în Teatrul azi, nr. 7-8-9, 1999, p. 35-41; Pestrea-Suciu, Steluţa, „Actorul e o construcţie geometrică cu multe laturi” [interviu cu Costache Babii], în Bună Ziua Brașov, 6 mai 1999, p. 15 (cu foto); Eadem, Din vară nu mai joc pe scena braşoveană (interviu), în Monitorul de Brașov, nr. 1165, 9 aprilie 2002, p. 10; Ţion, Alexandru, „Cât voi putea să joc, voi juca” – interviu cu Costache Babii, laureat al Premiului UNITER, în Transilvania Expres, nr. 2631, 15.04.2002, p. 2; Stancu, Natalia, Costache Babii şi comedia candorii, în Curierul Naţional, 30 oct. 2003; Suciu, Steluţa, Voci contemporane – interviuri, Brașov, Ed. Orator, 2003, 239 p.; Histrionia: Steluţa Suciu în dialog cu Costache Babii , Brașov, Ed. Orator, 2005, 186 p.; Odăţeanu, Harald, Actorul şi omul Babii, în Monitorul de Brașov, nr. 441, 9 iun. 2005, p. 4; Bibicioiu, Victor, Între cariatidele scenei dramatice naţionale, în Astra, an 2, nr. 5, aprilie 2007, p. 27; Pestrea-Suciu, Steluţa, Un mare actor, un mare premiu, în Gazeta de Transilvania, CLXX, nr. 5555, 1-2.11.2008, p. 5.
Fişă întocmită de Elvira Oros, Daniel Nazare.