Un ghid de detoxifiere digitală, alcătuit de specialişti germani, olandezi şi britanici într-un proiect, l-am adus din Bruxelles şi a fost tradus de colegele noastre Anca Marian şi Laura Silvestru, cărora le mulţumim pentru truda lor de traducători.
Iată ghidul
“DETOXIFIEREA” DIGITALĂ
Cura de 8 zile pentru detoxifierea digitală
Simțiți că eul dumneavoastră digital scapă de sub control? V-ați lăsat duși de val, instalând prea multe aplicații? Ați dat click pe ”de acord” de prea multe ori sau ați pierdut șirul conturilor online pe care le-ați creat? Poate că nu dețineți controlul vieții dumneavoastre digitale, așa cum v-ar plăcea.
Nu disperați; această cură de detoxifiere digitală este pentru dumneavoastră. După cele 8 zile, veți fi pe drumul spre un sine digital mai sănătos și mai controlat ca până acum!
Acumularea datelor toxice
Dacă ne gândim la ce le spun celorlalţi una-două dintre informaţiile despre noi, nu pare mare lucru: cui îi pasă dacă suntem fani ai muzicii folk, avem o pasiune ușor exagerată pentru trenuri sau nutrim o pasiune secretă pentru Doru, de la Contabilitate?
Problema constă în ceea ce se întamplă cu aceste mici informații: ele sunt colectate de pe toate dispozitivele, serviciile și conturile noastre, analizate, partajate și vândute. Adunate, de-a lungul timpului, ele creează niște tipare digitale intime: obiceiurile noastre, mișcările, relațiile, preferințele, credințele și secretele vor fi dezvăluite celor care le colecționeaza și le valorifică financiar.
Pe măsură ce urmați această detoxifiere digitală, vă veţi putea forma o părere despre cum și de ce se întâmplă toate acestea, și veți lua măsuri practice pentru a vă reduce ”umflarea cu date” – o acumulare toxică ce poate duce pe termen lung la consecințe neplăcute.
Începeți detoxifierea de azi!
Fiecare dintre noi are un motiv pentru care nu poate rămâne impasibil în faţa acestei acumulări excesive. Al dumneavoastră care este acesta?
Mă simt agresat de reclamele de pe internet, care mă asaltează din toate părţile
Sunt îngrijorat de faptul că cineva mi-ar putea fura identitatea și ar putea deschide conturi în numele meu
Nu cred că firmele ar trebui să facă bani, folosind informațiile mele personale
Sunt îngrijorat că informaţiile despre mine îmi vor afecta rata pentru credit sau că voi plăti asigurări mai costisitoare
Nu-mi place ca toate căutările mele online să fie înregistrate (mai ales cele foarte personale!)
Sunt îngrijorat de faptul că știrile pe care le citesc pe internet sunt modificate în funcție de activitatea mea online
Nu-mi place să nu știu exact ce informație despre mine este înregistrată
Mă simt stânjenit de unele poze vechi pe care le-am postat
Îmi doresc să am un „control” mai mare asupra vieții mele digitale
Bineînțeles că am ceva de ascuns – nimeni nu poate fi atât de plictisitor (sau perfect)!
Sau poate că aveți un alt motiv – oricare ar fi acesta, detoxifierea poate ajuta!
Detoxifierea
Fiecare zi din din acest program de 8 zile necesită o jumătate de oră, sau poate chiar mai puțin, din timpul dumneavoastră. Aveți nevoie doar de dispozitivele pe care le folosiți (laptop, telefon mobil, tabletă), acces la internet, și sunteți pregătit să începeți.
În fiecare zi, accentul se va pune pe ceva diferit, iar ziua se va sfârși cu o „provocare zilnică”, ce va face ca detoxifierea digitală să mai avanseze cu un pas. Și dacă un interval de 8 zile vă pare cam lung, nu vă faceți griji – și doar pentru o singură zi, şi tot merită încercat. Deci apucați-vă și începeți detoxifierea digitala de azi!
Note
- Pentru a face o detoxifiere completă, vi se va cere uneori să instalați anumite lucruri. Cum ar fi un ad-blocker (blocator de reclame) pentru navigatorul pe care-l folosiți sau o aplicație care identifică undele radio din jurul dumneavoastră. Acest lucru poate părea paradoxal: instalarea de aplicații poate spori acumularea datelor toxice, dar și ajută la reducerea acestei acumulări! Însă toate recomandările au fost făcute de specialişti care lucrează pentru protejarea confidențialității dumneavoastră. Puteți afla mai multe accesând site-ul myshadow.org/appcentre .
- Dacă într-un text apăsaţi pe pictograma agrafei de birou, puteţi găsi mai multe informații legate, în mod particular, de activitatea digitală a zilei respective.
Concept și conținut: Tactical Tech
Prezentat de: Mozilla
Design: laloma.info
Pictograme: Dana Zimmerling
Ilustrații: Ramon Paris
Faceţi o detoxifiere, online, utilizând site-ul datadetox.myshadow.org
Email: datadetox@tacticaltech.org
Trusă de detoxifiere digitală:
- Descoperirea
- Totul într-un singur loc
- Cum să socializezi
- Cautând și survolând
- Conectarea
- Curățarea
- Drept cine te iau?
- Crearea unui nou ”tu”
- 1. Descoperirea
Felicitări pentru începerea curei dumneavoastră de detoxifiere digitală! Sunteți deja pe drumul cel bun pentru a câștiga mai mult control asupra profilului dumneavoastră digital. Prima zi este dedicată sincerităţii și evaluării corecte a pagubelor: cum este perceput de către ceilalţi profilul dvs. digital?
Un nou început
Bineînțeles, e posibil să vă fi căutat deja pe Google din când în când, doar ca să verificați ce apare. Dar v-ați gandit că poate altora le apar alte rezultate când caută numele dumneavoastră? Acestea sunt acţiunile ascunse, întreprinse de motorul de căutare.
Pentru a avea o idee mai clară în ceea ce privește modul în care imaginea dumneavoastră online se prezintă celorlalţi, faceți o curățare temeinică a navigatorului internet, înainte de a începe activitatea.
Pe calculatorul dumneavoastră:
- Deschideți navigatorul pe care il folosiți de obicei, și deconectați-vă de la toate conturile email și de la platforma de socializare.
- Ștergeți istoria navigatorului și acele ”cookies” (pașii pentru Firefox, Chrome și Safari sunt prezentaţi mai jos). Notă: istoricul și paginile internet vizitate de dumneavoastră vor fi pierdute dacă nu au fost salvate ca ”bookmarks” (semne de carte), la fel parolele salvate sau alte căi de accesare, utilizate pe internet.
Firefox: meniu ® Istoric ® Șterge istoricul recent ® Intervalul de timp: Tot.
Chrome: meniu ® Istoric ® Șterge datele de navigare ® Șterge urmatoarele articole începând cu: De la început.
Safari: Safari, sus în bara de meniu ® Șterge istoricul ® Șterge: tot istoricul.
Acum sunteți gata să vedeți rezultatele căutării, aşa cum le văd şi ceilalți!
Căutați-vă numele
- Deschideți un motor de cautare (începeți cu Google și apoi încercați altele, ca DuckDuckGo sau Startpage).
- Acum faceți o căutare a numelui dumneavoastră. Dacă aveți un nume foarte comun, adăugați o informație de identificare, cum ar fi locul de muncă, orașul sau unde ați urmat școala.
- Dați click pe ”Imagini”, sub bara de căutare. Ce apare asociat numelui dumneavoastră?
Notă: Motoare de căutare alternative
Există câteva motoare de căutare necomerciale, precum DuckDuckGo, Searx și Startpage, care nu colectează sau partajează informațiile dumneavoastră personale sau căutările pe care le faceți. Aceste motoare de căutare nici nu dau rezultate personalizate ale căutărilor.
Căutați-vă poza
Verificați dacă vreuna din pozele de profil, mai veche sau cea actuală, apar pe internet, nelegate de numele dumneavoastră.
- Alegeți o imagine cu care să începeți – poate o veche poză de profil, de pe un cont al unei platforme de socializare.
- Căutați cu un navigator de tipul ”imagine inversată”, cum este tineye.com sau images.google.com, și încărcați poza (dați click pe săgeata pentru încărcare sau iconița pentru cameră). Unde mai este afișată această poză?
- O putem șterge?
Apare vreo imagine pe care preferați să nu o aveți accesibilă public pe internet? (Deocamdată ne concentrăm pe imagini, dar acest pas poate fi adaptat şi la alte informaţii pe care le găsiți.)
- Unde apare imaginea exact? Poate apare într-un loc în care aveţi control, cum ar fi unul dintre conturile dumneavoastră de pe o platformă de socializare. În acest caz, încercați pur și simplu să o ștergeți dumneavoastră, înlocuind-o cu o altă imagine sau modificându-vă setările de confidențialitate.
- Pentru imaginile la care nu aveți acces, ștergerea este mai dificilă, dar merită încercată.
– Dacă imaginea este pe pagina platformei de socializare a altcuiva, îi puteți cere persoanei respective să o șteargă, sau anunțați platforma să facă acest lucru (acolo unde există această opțiune).
– Dacă imaginea apare pe o pagină web, îi puteți cere proprietarului paginii să o șteargă sau să o înlocuiască.
– Dacă nu reușiți să ştergeţi imaginea, îi puteți cere companiei Google să o omită din rezultatele căutării, printr-o cerere ce invocă ”dreptul de a fi uitat”. O căutare pentru ”EU Privacy Removal Google” vă va conduce la formularul respectiv.
Notă: Dreptul de a fi uitat
Dreptul de a înlătura anumite informații personale din rezultatele căutărilor online este respectat doar în anumite ţări (de exemplu cele din Uniunea Europeană).”Dreptul de a fi uitat” include:
- Informații personale confidenţiale, precum numărul contului bancar, imaginea semnăturii olografe, o imagine nud, sau sexuală, explicită, ori o înregistrare video cu dumneavoastră, partajată fără a vă da consimțământul.
- Informaţii depășite, care fuseseră șterse de pe o pagină web, dar care încă apar la rezultatele căutării.
- Internetul nu uită așa ușor
Merită să reţinem faptul că, deși imaginea nu mai apare online, este posibil ca ea să mai existe:
– pe dispozitivele altor persoane sau în conturile de pe platformele de socializare ale acestora.
– în spațiul de rezervă aferent conturilor (poate dura ceva timp ca acestea să fie șterse din sistem, în funcție de platformă).
– în ”Cloud” (spațiu de stocare virtual, de ex. iCloud, Dropbox, Google Drive).
Când ați şters ultima oară informaţii stocate în cloud-ul personal?
Provocarea Zilei: prima zi
Aţi căutat informaţii despre dvs. pe internet, aşa cum acesta este configurat astăzi, dar cum rămane cu cel din trecut? Provocarea primei zilei vă duce înapoi în timp, pentru a a căuta informaţii despre dumneavoastră în arhive: The Wayback Machine (Mașina Timpului – peste 350 de miliarde de pagini salvate de-a lungul timpului).
archive.org/web
Cine mai scormoneşte prin memoria internetului?
Felicitări! Ați reușit să terminați prima zi de detoxifiere digitală și ați făcut un prim pas important spre noul profil digital.
Acum că aveți o idee mai clară despre ce înseamnă informaţiile publice de pe internet, sunteți pregătit să aflați cine sunteți, dintr-o altă perspectivă: cea a motorului de căutare Google.
2. Totul într-un loc
Aproape toată lumea folosește cel puțin un produs Google (spunem: ”caut pe Google”). Dar folosiți atât de mult Google, încât această companie ajunge să vă cunoască mai bine decât oricine altcineva?
Este Google cel mai bun prieten al dumneavoastră?
Produse Google pe care le folosiți versus ceea ce împărtășiți cu prietenul cel mai bun:
Chrome – unde sunteți, ce vă place și timpul petrecut la calculator/telefon
Căutarea – ce doriţi să aflaţi sau ce nu știți
Cloud – toate pozele de pe telefonul dumneavoastră, memento-uri, note și calendar
Docs – ceea ce lucrați cu colegii dumneavoastră
Forms – la ce evenimente participați și când
Gmail – comunicarea cu prietenii, familia, bancă, medici, școală; planurile de călătorie
Translate – emailuri, scrisori și cuvinte pe care nu le știți
YouTube – interese, mici plăceri vinovate și ce învățați să faceți
Hangouts – conversații cu prietenii, persoanele apropiate și colegii
Maps – unde ați fost, când, cât de des, de unde ați plecat și în ce direcţie
Este Google cel mai bun prieten al dumneavoastră, cel pe care nu știați că-l aveți?
Vedeți ce vede Google
Spre deosebire de multe platforme, Google vă permite să vedeți multe din datele pe care le înregistrează.
- Intrați pe myactivity.google.com, conectați-vă la contul dumneavoastră Google și verificați lista activităților pe care le-ați întreprins cât ați fost conectat (căutări, pagini internet vizitate și videoclipuri YouTube urmărite). Din stânga paginii, la meniu, selectați ”item view” (vizualizare element) pentru o imagine de detaliu. La fiecare element, puteți selecta ”Detalii”, pentru mai multe informații.
- Tot din stânga paginii, la meniu, selectați ”Alte activități Google” pentru a vedea datele de pe dispozitivele conectate la același cont și pentru a descărca din istoricul căutărilor dumneavoastră, email-uri etc.. Notă: daca aveți un telefon Android conectat, nu dezactivați instoricul locației încă! Veți avea nevoie de el în ziua a 5-a.
- Ștergeți activitatea din trecut
Întoarceți-vă pe myactivity.google.com. Notă: Utilizatorii de dispozitive Android nu ar trebui să șteargă istoricul locației/cel general în această etapă.
- Începeți prin a șterge una sau două activități individuale: la fiecare element, dați click pe meniu ® ștergere.
- Acum încercați să ștergeți activitățile în funcție de subiect – toată activitatea YouTube, de exemplu – folosind bara de căutare din partea de sus a paginii.
- Vreți să stergeți toate elementele? Din stânga, în meniu, dați click pe ”Ștergere activitate după…” ® apoi alegeți ”După dată”, și selectați ”Din totdeauna”.
- Faceți verificări regulate ale confidențialității Google
Mergeți pe myaccount.google.com/privacycheckup.
Verificarea va arăta diferit, în funcție de produsele pe care le folosiți, dacă aveți alte dispozitive asociate contului etc.
- Avansaţi, pas cu pas, câștigând tot mai mult control asupra datelor dumneavoastră.
- La un moment dat, veți ajunge la etapa ”Personalizează-ți experiența Google”. Aceasta vă va conduce prin „Controlul Activității Google” (myaccount.google.com/activitycontrols), unde puteți limita ceea ce se va înregistra pe viitor. Puneți ”pauză” la fiecare categorie, comutând comanda, pe rând, spre stânga.
- Săriți, deocamdată, peste etapa ”Fă reclamele mai relevante pentru tine” – vă veți întoarce la ea în a 7-a zi. În loc de aceasta, intrați pe myaccount.google.com/permissions și limitați aplicațiile care au acces la contul dumneavoastră.
Nu uitați să vă deconectați din nou!
Provocarea Zilei: ziua a 2-a
Felicitări pentru detoxifierea de astăzi – contul dumneavoastră Google este curat, nou și nu mai urmărește tot ce faceți! Și dacă vă simțiți descurajat de cantitatea mare de date pe care Google a colectat-o deja, nu vă faceți griji – aceste date se vor deprecia ca valoare în timp.
Totuși, indiferent de modul în care setați controlul activității dumneavoastră, dacă veți continua să folosiți produse/servicii Google, veți continua să transmiteți date către companie. Pentru a avea un stil de viață echilibrat din punct de vedere digital, este important să diversificați serviciile pe care le folosiți – și la acest lucru se referă provocarea de astăzi.
Faceți alegeri mai bune
- Folosiți un motor de căutare care nu vă colectează informațiile pentru a vă alcătui un profil sau pentru profit. Odată ce l-ați găsit pe cel preferat, faceți-l motor de căutare implicit pentru navigarea dumneavoastră pe internet! O alegere bună ar fi DuckDuckGo, Startpage și Searx.
- Instalați un motor de căutare care să vă protejeze mai bine viața privată, cum ar fi Firefox (sau Firefox Focus pentru iPhone & Android) sau Chromium.
Notă: dacă folosirea acestor noi servicii vi se va părea uşor incomodă la început, este perfect normal – este doar procesul natural prin care toxinele ies din sistemul dumneavoastră digital. Aveți răbdare și mergeți în ritmul propriu!
Felicitări – stilul de viață digital tocmai a devenit mai ușor, mai sănătos și mai variat. Mâine vom avansa la alt vector ce conduce la acumularea de date: platforma de socializare online.
- 3. Cum să socializezi
Cea mai mare parte dintre noi intră în contact cu prietenii, în egală măsură prin platforma de socializare și aplicațiile de chat, dar şi faţă în faţă – și creăm, în tot acest timp, multă informație digitală foarte personală. Din moment ce platforma de socializare este un participant activ la acumularea de date, este necesar ca, din când în când, să ne detoxifiem!
Detoxifierea de astăzi se concentrează pe Facebook. (Dacă nu folosiți Facebook, adaptați pașii de mai jos la ce folosiți cel mai des: Twitter, Instagram – deținute de Facebook – sau LinkedIn, de exemplu.)
Cat de bine vă cunoaște profilul de Facebook?
Ieri v-aţi întrebat dacă sunteți mai apropiat de Google decât de prietenul dumneavoastră cel mai bun. Astăzi vă veți întreba acelaşi lucru, legat de Facebook. Pentru a avea o idee despre cât de multe știe Facebook despre dumneavoastră, există un instrument numit ”What Facebook Thinks You Like” (Ce crede Facebook că îți place). Este disponibil doar pentru Chrome/Chromium, deci trebuie să instalați întâi unul dintre aceste două motoare de căutare (Chrome: google.com/chrome). Apoi:
- Căutați ”what Facebook thinks you like chrome web store”. Această căutare trebuie să vă dea ca rezultat link-ul spre instrumentul din magazinul online Chrome Web Store.
- Selectați ”Adăugați la Chrome”, apoi dați click pe iconiță și urmați instrucțiunile.
Cine crede Facebook că sunteți?
- Eliminați datele disponibile public
Detoxifierea de astăzi începe prin a vă asigura că nu partajați informaţii, din greșeală, cu publicul larg, prin contul dumneavoastră de Facebook.
- Pe calculatorul dumneavoastră, conectați-vă la Facebook și mergeți la Setări ® Confidențialitate.
– Selectați ”Prieteni” pentru ”Cine poate vedea postările viitoare?”
– Selectați ”Prieteni” pentru ”Cine te poate căuta folosind adresa de email/numărul de telefon?”
– Selectați ”Nu” pentru ”Dorești ca motoare de căutare din afara Facebook să se conecteze la profilul tău?”
- Acum mergeți la Setări ® Cronologie și Etichetare
– Selectați ”Doar eu” sau ”Prieteni” pentru ”Cine poate vedea ce postează ceilalți în cronologia ta?”
- Curățarea, în profunzime, a contului
Partajarea postărilor, scrierea de comentarii și etichetarea pozelor poate fi o modalitate frumoasă de a ține legătura cu prietenii și familia. Dar adevărul este că nu știm niciodată unde ajung pozele și postările noastre. De cele mai multe ori, nu știm cu adevărat cine le poate vedea în primă fază – mai ales când este vorba de pozele altor persoane, la care am adăugat un comentariu sau în care am fost etichetați, sau invers. Având acest lucru în vedere, contului dumneavoastră de Facebook i s-ar impune o curățare temeinică.
- Din meniul derulant, din colțul din dreapta-sus, selectați ”Jurnal de activitate”. Derulați toate activitățile și alegeți câteva pentru a le șterge (click pe iconița de editare a postării respective). Alegeți lucruri care nu v-ar lipsi oricum și impuneţi-vă o ţintă proprie : 5 poze, 10 comentarii, 15 postări – de câte vă puteți lipsi? Perfect; acum mai adăugați 4 acelui număr și începeți!
- Ștergeți eticheta pozelor care nu vă plac. Apoi, faceți acelaşi lucru și câtorva poze dintre cele care vă plac!
- Ați putea constata că această curățenie profundă vă procură o asemenea satisfacţie, încât nu vă vine să vă opriți. Apoi, propuneţi-vă să ștergeți mai multe postări sau poze de-a lungul următoarelor câteva săptămâni.
- Curățarea profundă a conștiinței
Ați contribuit la acumularea de date a prietenilor dumneavoastră, etichetându-i în poze și postări? Ușurați-le volumul de date (și, cu această ocazie, conștiința dumneavoastră socială) prin ștergerea etichetelor aferente cât mai multor poze și postări.
Provocarea Zilei: ziua a 3-a
Dacă folosiți Facebook în mod regulat, încercați ”Data Selfie”: o extensie a motoarelor de căutare Google Chrome, Chromium și Firefox, care arată cum vi se poate alcătui un profil, în funcție de modul în care folosiți platforma. Ce ar putea deduce Facebook despre înclinațiile dumneavoastră politice? Despre nivelul dumneavoastră de inteligență? Despre sensibilitatea dumneavoastră la stres? Din moment ce ”Data Selfie” funcționează mai bine în timp, vă sfătuim să îl încercați, la început, o saptamână, apoi o lună (revenim asupra lui și în ziua a 7-a a detoxifierii). dataselfie.it
Felicitări! Ați terminat ziua a 3-a a detoxifierii dumneavoastră digitale și ați făcut un pas important în menţinerea controlului asupra informaţiilor dvs., nereglementat de Facebook. Mâine vom trata o altă sursă de date dezordonate: motorul dvs. de navigare pe internet.
- 4. Cautând și survolând
Motorul dumneavoastră de căutare este portalul către internet, și dacă suspectați că este un alt mare participant la acumularea de date, aveți dreptate.
Să vorbim despre trackere
Trackerele deținute de companii terțe se află ascunse în spatele multor pagini web cunoscute, colectând o gamă largă de date: paginile pe care le vizităm, unde dăm click, căutările noastre și adresa noastră IP (care face cunoscute informațiile despre loc). Exemple vizibile sunt butonul ”Like”, de pe Facebook și pictograma pasării, de pe Twitter, iar multe reclame/anunțuri funcționează și ca trackere. Mai puțin vizibile sunt trackerele precum Google Analytics, printre altele.
Cum știu ei că sunt eu?
Una dintre modalitățile prin care trackerele vă recunosc online este prin ”amprenta” motorului dumneavoastră de căutare. Trackerele pot vedea tot felul de detalii despre acesta, și, luate împreună, aceste detalii formează deseori un tipar unic sau aproape unic. Companiile cu trackere pe mai multe pagini web pot apoi recunoaşte tiparul respectiv ca aparţinându-vă și să vă urmarească obiceiurile de navigare.
Pentru a vedea ce vede un tracker, accesați panopticlick.eff.org și dați click pe ”Test Me”. Salvați-vă rezultatele – veți avea nevoie de ele mai târziu.
Notă: Panopticlick este un instrument online care analizează măsura în care motorul de căutare folosit de dumneavoastră este protejat împotriva urmăririi și a trackerelor, și cât de ușor poate fi identificat prin ”amprenta” sa.
panopticlick.eff.org
Acum veți detoxifia unul dintre navigatoarele pe care le folosiți pe calculatorul dumneavoastră (îl veți curăța de pe dispozitivele mobile, mai târziu, în ziua a 5-a). La sfârșitul acestei zile de detoxifiere veți bloca mult mai multe informații către trackere, și acest lucru, la rândul lui, vă va face motorul de căutare mai puțin unic – din moment ce nu va fi destulă informație pentru a fi alcătuită o ”amprentă”.
- Diavolul stă în ”Setările de confidențialitate” implicite
Setările de confidențialitate implicite ale oricărui navigator nu sunt, de fapt, confidențiale de la sine: majoritatea stocheaza atât cookies, cât și istoricul dumneavoastră de navigare, intrări de formulare web și alte informații – care pot fi apoi partajate.
Totuși, Chrome, Firefox și Safari oferă toate o navigare specială, “privată” sau ”incognito”, setată să vă șteargă automat istoricul de navigare, cookie-urile, fișierele temporare și intrarile de formulare web, de fiecare dată când închideți navigatorul. Notă: Semnele de carte (Bookmark-urile) și descărcările făcute nu se șterg.
Încercați următorul exercițiu:
- Deschideți navigatorul dumneavoastră (Firefox, Chrome sau Safari) și dați click pe Fișier ® Fereastră nouă “în privat”/”Incognito” (în funcție de browser).
- În Firefox sau Safari, pentru ca setarea „privată” să rămână activată permanent mergeți la:
Firefox: meniu ® Setări ® Confidențialitate ® la Istoric ® Folosește setări personalizate pentru istoric ® bifați ”Folosește mereu modul de navigare privată”.
Safari: Safari pe bara de sus ® Preferințe ® Generale ® Safari se deschide cu: alegeți O nouă fereastră privată.
Notă: Navigarea „privată”/”incognito” vă împiedică doar să partajați anumite informații cu trackerele și paginile web, însă nu vă face să deveniţi anonim pe internet!
- Îmbunătățirea navigatorului
Navigatorul dumneavoastră este acum gata pentru niște mici îmbunătățiri cunoscute ca ”add-ons și extensii” (sunt mini programe ușor de instalat , care fac lucruri în plus).
Instalați urmatorul, fie în Firefox, fie în Chrome:
– Pentru a bloca trackerele: Privacy Badger.
– Pentru a vă asigura că este criptată conectarea la paginile web, unde este posibil: HTTPS Everywhere.
Privacy Badger este o extensie de navigator care blochează anunțurile-spion și trackerele invizibile.
eff.org/privacybadger
HTTPS Everywhere este o extensie de navigator prin care vă asigurați că, în tranzit, comunicarea dumneavoastră cu majoritatea paginilor de internet importante este criptată și protejată.
eff.org/https-everywhere
Toate cele trei instrumente (inclusiv Panopticlick) sunt dezvoltate și menținute de Electronic Frontier Foundation (EEF).
- Verificați dacă detoxifierea dumneavoastră funcționează
Ar trebui să vedeți deja niște rezultate în urma acestei detoxifieri. Accesați din nou panopticlick.eff.org cu motorul de căutare, pe care tocmai l-ați curăţat, și dați click pe ”Test Me”. Comparați noile rezultate cu cele precedente. Sunt diferite?
Provocarea Zilei: ziua a 4-a
Felicitări – ați facut mult mai dificilă urmărirea dvs. pe internet de către diversele companii interesate de asta!
Așa că, acum, e timpul să ne și distrăm. Companiilor le place să vadă unde mergeți și ce vă interesează – dar dacă vă interesează totul? Provocarea de azi vă invită să dezorientaţi agențiile de publicitate, instalând AdNauseam: un add-on care dă click pe diferite anunțuri, în fundal, în timp ce dumneavoastră navigați pe internet, ca de obicei. adnauseam.io
Minunat! Ați terminat ziua a 4-a din detoxifierea dumneavoastră digitală – cu un navigator care e curat, nou și gata de folosit. În ziua a 5-a vom avansa la detoxifierea telefonului dumneavoastră mobil.
- 5. Conectarea
Telefonul dumneavoastră mobil este primul care contribuie la pierderea de date, și ziua a 5-a este dedicată găsirii metodei de a împiedica acest lucru. Mai întâi vom vedea cum și unde sunt create și colectate informațiile, și apoi vom începe detoxifierea.
Cu cine vorbește telefonul dumneavoastră?
Telefonul dumneavoastră râvnește permanent să se conecteze – cu sau fără voia dumneavoastră. Pentru el, chiar nu contează la ce se conectează: rețele mobile, rețele wifi, alte dispozitive (de exemplu, prin Bluetooth) – vrea totul, tot timpul, conectându-se la mai multe frecvențe din spectrul radio. Abordarea telefonului dumneavoastră este aceea de a difuza continuu pe toate canalele deschise și disponibile: ”Sunt aici! Hei! Eu suuunt!” – și să încerce să se conecteze la toate semnalele pe care le prinde.
Pentru a avea o idee, încercați aplicația Architecture of Radio. Bazată pe date istorice agregate și folosind GPS-ul, oferă o imagine de ansamblu pentru cum ar arăta infrastructura și semnalele din jurul nostru dacă am purta ochelari de vedere nocturnă. Accesați architectureofradio.com și urmăriți filmul demonstrativ, sau instalați aplicația (are un cost mic) și explorați.
Telefonul dumneavoastră comunică mult mai mult decât v-ați fi așteptat?
- Chiar trebuie să știe toată lumea numele tău?
Telefonul vă comunică numele către orice rețea wifi sau cafenea, birou sau apartament pe care-l vizitați? La un moment dat, e posibil să o fi făcut pentru wifi, pentru Bluetooth sau pentru amândouă; majoritatea telefoanelor iPhone sunt “denumite” de către utilizatori, în timpul instalării. Asta înseamnă că ”telefonul lui Alex” este ceea ce este vizibil pentru deținătorul rețelei wifi și, dacă Bluetooth-ul este activat, către toți cei din apropiere, care au, de asemenea, Bluetooth-ul pornit. Primul pas al detoxifierii de astăzi este acela de a schimba numele telefonului dumneavoastră cu ceva mai puțin identificabil personal, dar care să vă definească totuși , în mod unic. Schimbați-l acum!
- Curățați navigarea mobilă
Transformați-vă navigatorul mobil într-o versiune mai puțin încărcată de date:
- Ștergeți istoricul de navigare.
- Folosiți modul de ”navigare privată” pentru navigatorul dumneavoastră. Pe Android, Firefox este o alegere bună; pentru iPhone, atât Firefox, cât și Safari oferă modul acesta de navigare.
- Atât pentru iPhone, cât și pentru Android, Firefox Focus folosește implicit navigarea ”privată”, cu ad-blocker preinstalat.
- Schimbați motorul de căutare cu unul care sporește confidențialitatea datelor, dacă acesta nu este setat implicit.
- Cultivați independența telefonului dumneavoastră
Reduceți cât de mult posibil numărul de date transmise de telefonul dumneavoastră: Dezactivați wifi-ul și Bluetooth-ul, când nu le folosiți!
- Opriți informațiile despre loc, de tipul ”gratis-pentru-toți”
Nicio detoxifiere a telefonului nu ar fi completă fără a vorbi despre locul în care acesta se află: o toxină pe care telefonul dumneavoastră o creează mereu, chiar și când nu îl folosiți. Deoarece datele despre loc oferă informaţii preţioase despre persoana dvs., acest tip de date sunt foarte căutate: toată lumea vrea o parte.
Pentru a vedea cât de multe se pot afla, doar din datele dumneavoastră legate de locul în care vă aflaţi, mergeți în istoricul locurilor. Acum priviți informațiile ca și când ați fi altcineva. Ce ați făcut pe vremea asta acum două săptămâni? Unde locuiți și unde lucrați? Unde mergeți în timpul liber? Ce tip de viață duceţi?
- Refuzați acum permisiunea de a înregistra locul, tuturor aplicațiilor care nu au neaparat nevoie de ea pentru a funcționa.
- Pentru utilizatorii de Android: dacă ați așteptat să vă ștergeți istoricul locului din contul dumneavoastră Google, acum o puteți face. Și utilizatorii iPhone pot șterge acum istoricul locurilor.
Provocarea Zilei: ziua a 5-a
Provocarea de astăzi duce cu un pas mai departe ideea ”opriți informațiile despre loc, de tipul gratis-pentru-toți”: încercați doar să dezactivați serviciile de memorare a locurilor. Le puteți ușor reactiva, când aveți nevoie de ele, și acest lucru va face și ca bateria să reziste mai mult – bonus!
Notă: această acțiune nu dezactivează complet trackerele de loc, din moment ce telefonul dumneavoastră încă transmite informații despre poziţie, prin turnurile de telefonie și prin rețelele wifi. Dacă vreți cu adevărat o provocare, încercați să vă setați telefonul pe “modul avion”, pentru câteva ore, când nu așteptați un apel important. Este posibil ca scurtul „sabat” de la utilizarea telefonului mobil să vi se pară o perioadă de reîmprospătare și reînnoire! Mmm, e de bine.
Ați reușit! Ziua a 5-a a detoxifierii s-a încheiat și ați reușit să reduceți drastic acumularea de date toxice pentru telefonul dumneavoastră mobil. Este acum pregătit pentru o reîntinerire și curățare a aplicațiilor – chiar despre asta este vorba în cea de-a 6-a zi.
Note:
Android
Notă: sunt multe versiuni de Android și este posibil să fie nevoie să ”săpați” puțin pentru a găsi o anumită setare. Aceasta este o buna ocazie să vă cunoașteți mai bine telefonul!
– Schimbați denumirea pentru wifi: Setări ® Wi-Fi ® meniu ® Setări avansate/Mai multe opțiuni ®Wi-Fi direct ® Redenumire dispozitiv
– Schimbați denumirea pentru Bluetooth: Setări ® Bluetooth ® activați Bluetooth-ul, dacă e dezactivat ® meniu ® Redenumiți acest dispozitiv.
– Ștergeți istoricul de navigare: Firefox: Deschideți Firefox ® meniu ® Setări ® Ștergeți datele private.
– Folosiți modul de navigare” privat”:
Firefox: Deschideți Firefox ® meniu ® Fereastră nouă în privat
Firefox Focus: Folosește implicit navigarea privată
– Găsiți istoricul locului: Deschideți Google Maps ® meniu ® Cronologia dumneavoastră. Selectați elemente individuale pentru mai multe detalii.
– Refuzați permisiunea: Setări ® Aplicații ® Permisiunea aplicațiilor ® Loc.
– Dezactivați serviciile: Setări ® Securitate și loc/Loc ® dezactivați locul.
iPhone
– Schimbați numele telefonului: Setări ® Generale ® Despre ® modificați numele.
– Ștergeți istoricul de navigare:
Firefox: Deschideți Firefox ® meniu ® Setări ® Ștergeți datele private.
Safari: Setări ® Safari ® Degajaţi iIstoricul și Datele de Website.
– Folosiți modul de navigare” privat”:
Firefox: Deschideți Firefox ® iconița cu cifra 1 ® iconița cu masca ® +
Firefox Focus: Folosește implicit navigarea în privat
Safari: Deschideți Safari ® iconița cub ® selectați Privat ® +
– Găsiți istoricul locurilor: Setări ® Confidențialitate ® Servicii de locație ® derulați în jos și selectați Servicii de Sistem ® derulați în jos și selectați Locații frecvente/semnificative. Selectați diferite elemente pentru mai multe detalii.
– Refuzați permisiunea: Setări ® Confidențialitate ® Servicii de locație ® gestionați accesul la locație pe baza unei aplicații
– Dezactivați serviciile de memorare a locului: Setări ® Confidențialitate ® Servicii de locație ® dezactivați-le.
6. Curățarea
Aplicațiile dumneavoastră produc tot atâtea date în exces ca și telefonul, dacă nu chiar mai multe – și ziua de astăzi este dedicată curățării aplicațiilor. Vă veți simți atât de bine după, încât vă veți întreba de ce nu ați făcut până acum acest lucru.
Verificarea aplicației dumneavoastră
Cu toții trecem prin perioade de prea multă indulgență când vine vorba de aplicații: ”Încă una… Este gratuită… Ce e rău în asta?” Și acest lucru poate fi foarte distractiv – dar acum este timpul să facem inventarul.
Știți câte aplicații aveți pe telefon? Ghiciți, și apoi luați telefonul și numărați-le (da, inclusiv toate cele preinstalate în telefon). Este numărul mai mare decât cel pe care-l credeați? Cât de expus sunteți la colectarea de date?
0 – 19 ani – Expunere foarte mică
20 – 39 ani – Expunere mică
40 – 59 ani – Expunere medie
60 – 80 ani – Expunere ridicată
80 de ani sau peste – Expunere foarte ridicată
Cu cât aveți mai multe aplicații, cu atât mai multe date vi se acumulează, și cu atât mai multe companii au acces la ele. În detoxifierea de astăzi, aveți șansa să scăpați de aplicațiile în exces care vă blochează telefonul. Dacă v-ați uitat vreodată prin lista aplicațiilor și v-ați întrebat ”Când a apărut asta?!” sau ”Oare ce face aplicația asta?”…detoxifierea de astăzi vă este destinată. Să începem.
Curățarea aplicațiilor
Este recomandabil să faceți, din când în când, o curățare a aplicațiilor – mai ales când vorbim despre aplicațiile pe care nu le folosiți niciodată sau de cele care colectează mai multe date decât ar trebui.
- Trebuie să rămână sau trebuie să dispară?
Pentru a decide ce aplicații păstrați și pe care le dezinstalați, trebuie să priviți cu un ochi critic ceea ce aveți. Începeți cu o aplicație pe care o folosiți des și puneți-vă următoarele întrebări:
- Aveți nevoie de ea cu adevărat? Când este ultima oară când ați folosit-o?
- Ce date poate să colecteze? De exemplu, date de călătorie, carnet de adrese, obiceiuri legate de acasă – gandiți-vă la acele aplicații care vă controlează dispozitivele avute acasă.
- Cine este în spatele aplicației? Aveți încredere în ei? Care este modelul de afaceri al companiei respective? Care este politica lor de confidențialitate? Dacă primiți aplicația gratuit de la o companie comercială, aceasta este susceptibilă de vânzare de date.
- Există o alternativă mai bună pe piață?
- Ce beneficii primiți în schimbul datelor dumneavoastră? Merită compromisul?
Pe măsură ce răspundeți la aceste întrebări, veți fi tot mai în măsură să decideţi dacă aplicația trebuie să rămână sau dacă trebuie să dispară.
- Renunțați la aplicațiile care nu merită păstrate
Ștergerea aplicațiilor poate fi o metodă puternică de vă detoxifia digital. Dacă aplicațiile nu sunt acolo pentru a colecționa în primul rând date, nu pot nici să le vândă altora! Ștergeți aplicațiile pe care nu le folosiți sau pe cele care acumulează prea multe date – nu fac decât să contribuie la ”umflarea” cu informaţii a telefonului.
- Menţineţi controlul aplicațiilor indispensabile
După ce ați decis că o aplicație merită păstrată, vă puteți asigura că nu adună mai multe date decât are nevoie pentru funcționare. Pe iPhone puteți să limitați permisiunea, selectiv, din ”Confidențialitate”. Pe versiunile mai noi de Android, mergeți la Setări ® Aplicații și setați permisiunea pentru fiecare aplicație în parte.
Note:
Android
– Ștergerea de aplicații: Setări ® Aplicații ® Selectați aplicația pe care vreți să o dezinstalați ® Dezinstalare. Notă: aplicațiile care sunt preinstalate în sistemul Android, sau instalate de către producător – HTC, Samsung, Nokia, nu pot fi dezinstalate.
iPhone
– Ștergerea de aplicații: Țineți apăsat pe o aplicație până când toate încep să tremure , iar în colțul din stânga-sus al fiecăreia vor apărea cruciuliţe. Pentru a șterge o aplicație, apăsați pe cruciuliţa aplicației respective. Pentru a reveni, apăsați butonul ”Acasă”. Notă: aplicațiile preinstalate în iPhone nu pot fi șterse.
Provocarea Zilei: ziua a 6-a
Curățarea aplicațiilor din telefon influenţează direct numărul companiilor care au acces la datele dumneavoastră. Haideți să ne întoarcem la întrebarea numărul 4 de mai sus: ”Există o alternativă mai bună pe piață?”. Pentru multe aplicații, există și un echivalent care îndeplinește o funcție similară, dar nu face bani folosind date din telefonul dumneavoastră.
Reţinând acest lucru, provocarea de astăzi este să încercați ceva nou! Convingeți un prieten sau un coleg să comunice prin chat cu dumneavoastră, folosind o alternativă recomandabilă la Skype sau Facebook Messenger, şi anume Jitsi Meet sau Signal.
Găsiți mai multe variante aici:
myshadow.org/appcentre
Notă:
Aplicații și instrumente alternative
Singura cale de a vă ține datele departe de interesele corporațiilor este de a folosi, în schimb, aplicații și instrumente alternative, necomerciale, cu surse deschise și libere. Explorați ce aplicaţii de acest tip există, accesând site-ul myshadow.org/appcentre.
Excelentă treabă! Sperăm să simțiți că aveţi într-o mai mare măsură control asupra aplicațiilor dumneavoastră. Sunteți pregătit să treceți la cea de-a 7-a zi, care aprofundează alcătuirea profilului și economia de date.
7. Drept cine te iau?
În ultimele șase zile de detoxifiere, am investigat ce date sunt colectate prin intermediul telefonului dumneavoastră, al navigatorului internet, al aplicațiilor și platformelor, cum sunt Facebook și Google, dar nu am privit în detaliu cauza. Cea de-a 7-a zi este dedicată explorării acestei probleme. Așezați-vă comod, cu o cană de ceai sau cafea în mână , pentru că ziua de azi implică lectura.
- ”Google crede că sunt un bărbat de vârstă mijlocie”
Un motiv pentru care platformele adună date personale este pentru a vă face profilul,ca membru al unui public: un public special, ales să vadă acele anunțuri pentru, să spunem, tigăi din fontă sau jaluzele venețiene.
Cine crede Google că ești?
- Accesați adssettings.google.com și conectați-vă la contul dumneavoastră.
- Ce anume credeți că a condus algoritmii companiei Google la aceste concluzii despre dumneavoastră? Cât de precise sunt deducțiile lor?
- Alcătuirea profilului nu are ca scop doar anunțurile
Poate că nu vă interesează dacă o platformă precum Google sau Facebook vă colectează datele personale pentru publicitate. Dar este posibil să vă intereseze celelalte feluri în care sunt folosite datele dumneavoastră sau informaţii despre companiile (brokerii de date), care se ocupă doar de cumpărarea de baze de date și vânzarea de profiluri ale potenţialilor clienţi.
Vi s-a întâmplat una din situațiile de mai jos, dumneavoastră sau cuiva cunoscut?
V-au apărut doar unele tipuri de reclame, dar nu și alte tipuri?
Poate că nu vă supărați dacă sunteți exclus de la reclame de detergenți, dar cum rămâne cu alte campanii publicitare? În 2016, Facebook a fost găsit vinovat de includerea anti-semiților ca un posibil public țintă.
Ați văzut diferite mesaje de campanie la colegii dumneavoastră?
Dacă ați instalat extensia ”Data Selfie” în ziua a 3-a, este posibil să aveți deja unele rezultate. (Dacă nu ați instalat-o, puteți vedea un exemplu în videoclipul demonstrativ de pe pagina de internet Data Selfie). Deschideți aplicația dând click pe iconița acesteia și derulați până la ”intuirea personalității”/Personality Prediction. Pe baza utilizării de către dumneavoastră a aplicației Facebook din ultimele zile, cât de extrovertit crede Data Selfie că sunteți? Cât de agreabil? Sunteți mai degrabă o persoană relaxată sau tensionată? Toți aceștia sunt indicatori-cheie în ceea ce numim ”profilarea psihometrică”, aceasta jucând un rol important şi în unele dintre recentele alegeri parlamentare/prezidenţiale.
Plătiți o asigurare la mașină mai mare decât prietenii dumneavoastră?
În multe domenii se folosesc sistemele de punctare, inclusiv în cel bancar, cel al poliției și în domeniul asigurărilor. Într-un exemplu din 2016, asiguratorul de mașini Admiral, cu sediul în Marea Britanie, a lucrat la o aplicație pentru cei care deveneau pentru prima dată proprietari de mașini, care urma să intuiască stilul de a conduce un autovehicul, în funcție de postările de pe Facebook ale fiecărui nou client. Folosiți multe semne de exclamare? Scrieți ”mereu” și ”niciodată” mai des decât ”poate”? Conform algoritmilor aplicației, dați semne de încredere exagerată în dvs. și nu vă calificați pentru o reducere pentru conducere preventivă. (În final, cu doar câteva ore înainte de lansare, s-a renunţat la folosirea acestei aplicații).
- A adăuga doar date
Mai multe date înseamnă, teoretic, un profil mai precis, și datele pot fi obținute din tot felul de locuri – inclusiv surse care le fuseseră inițial intangibile marilor companii tehnologice.
Cine are acces la date despre starea dvs. de sănătate?
În 2016, s-a descoperit, într-un acord cu un trust de Servicii Naționale de Sănătate din Marea Britanie, că DeepMind, companie deținută de Google, care se ocupă cu inteligența artificială, a primit acces la dosarele medicale a 1.6 milioane de pacienți din 3 spitale din Londra. Scopul imediat a fost acela de a dezvolta o aplicație legată de insuficiența renală. Dar care sunt implicațiile pe termen lung ale acestui tip de schimb de date? Ce acorduri au fost făcute de către instituțiile medicale ale căror servicii le-aţi utilizat dumneavoastră?
Provocarea Zilei: a 7-a zi
Felicitări pentru drumul făcut până în această a 7-a zi! După ce ați înțeles mai bine motivul pentru care companiile colectează datele dumneavoastră și la ce le folosesc, este normal să fiți un pic îngrijorat – dar sperăm ca ziua de azi să vă motiveze să continuați aceste obiceiuri de detoxifiere şi ulterior.
Provocarea de azi foloseşte tot ceea ce ați citit până acum și face cale-ntoarsă la una dintre ideile de bază ale colectării de date: acele nenumărate momente în care dați click pe ”Sunt de acord”.
Nu vă temeți – nu vă cerem să citiți (cu atât mai puțin să înțelegeți!) “Termenii și Condițiile de confidențialitate” ale companiilor. A fost deja o zi lungă. În loc de asta, vă vom recomanda un video amuzant, de 1 minut (realizat pentru un film de 9 ore, în care protagonistul citește cu voce tare TOŢI termenii și condițiile pentru utilizarea unui Kindle. Dacă vreți o provocare suplimentară… puneți-vă filmul, mâine, pe fundal!).
ttc.io/termsandconditions
Felicitări! – ați reușit să terminați o săptămână întreagă de detoxifiere digitală! Sperăm că vă simțiți mai ușurat din punt de vedere digital și deţinând controlul. Dar poate vă simțiți totuși nesigur de cum veți continua cu noul dvs. “eu digital” pe care vi l-ați descoperit; de cum vă veți gestiona datele în viitor. Mâine, veți învăța cea mai importantă parte a procesului de detoxifiere: cum să vă tranformați noile abilități într-un stil de viață durabil.
- 8. Crearea noului ”tu”
Felicitări – ați ajuns la ultima zi a detoxifierii digitale! Ziua de astăzi este importantă: cum o bună detoxifiere poate fi menținută doar cu un stil de viață sănătos și echilibrat, este vital să facem un plan de viitor, care să vi se potrivească. Altfel, acel proces de acumulare excesivă de date va continua.
Setați-vă obiectivele
Gândiți-vă la ultimele șapte zile. La ce vă gândiţi să introduceţi în viața dumneavoastră de zi cu zi? Provocarea detoxifierii de date, care este în desfășurare, va fi aceea de a vă face timp, câteva minute în fiecare zi, săptămână sau lună, pentru a vă ocupa de acumularea dumneavoastră de date.
Planul de mai jos este conceput pentru a vă ajuta.
Proiectați viitorul stil de viață al detoxifierii de date
- Câte un cont pe rând
Faceți-vă un plan să detoxificați tot mai multe dintre conturile dumneavoastră de-a lungul următoarelor săptămâni sau luni. Probabil încă este multă treabă de facut pe contul Facebook și Google, deci începeți cu acestea. Apoi treceți la Twitter, LinkedIn, Dropbox, Skype, iCloud, sau alte servicii pe care le folosiți. Pentru fiecare cont:
Blocați-l
- 1. Treceți prin setările contului, punând accent pe (alegeți, unde este relevant):
– Cine, ce poate să vadă?
– Cine vă poate contacta și cum?
– Puteți revedea etichetări? Cine poate vedea postările etichetate?
– Orice setări legate de reclame sau acordul dumneavoastră
- 2. Asigurați-vă că aveți o parolă puternică și unică la cont.
Notă: Parolele
Este foarte important să aveți o parolă puternică și unică pentru fiecare dintre conturile dumneavoastră. Dacă folosiți aceeași parolă peste tot, numele de utilizator/un email pierdut și parola lui pot fi folosite pentru conectarea la celelalte conturi ale dumneavoastră! Sfaturi pentru a crea și menține o parolă puternică și unică puteți găsi aici: securityinabox.org/en/guide/passwords
Curățați-l
- Ștergeți toate postările, pozele și comentariile de care vă puteţi lipsi (salvați-le pe un hard extern dacă aveți nevoie!).
- Ștergeți etichetetele pe care le-aţi pus, dar cu care nu mai sunteți total de acord.
Top patru conturi:
1.________________________________
2.________________________________
3.________________________________
4.________________________________
Detoxificați un cont:
Pe săptămână / Pe lună
- Mențineți procesul de detoxifiere constant
Controlați acumularea de date la serviciile pe care le folosiți în mod regulat.
Mențineți ordinea Zilnic Săptămânal Lunar
– Ștergeți istoricul căutărilor pe internet și cookie-urile.
– Închideți ferestrele de navigare ”privată”.
– Deconectați-vă de la toate conturile dumneavoastră.
– Ștergeți poze și postări noi sau ștergeți-le eticheta.
Setați limite Zilnic Săptămânal Lunar
– Verificați și limitați permisiune de acces.
– Ștergeți aplicațiile pe care nu le mai folosiți.
– Evaluați gradul de utilizare a platformelor de socializare.
Mențineți caracterul distractiv Zilnic Săptămânal Lunar
– Încercați din când în când un instument alternativ.
– Spargeți rutina: puneți telefonul ocazional în modul avion sau chiar lăsați-l acasă!
– Verificați din când în cândi profilul dumneavoastră pe Data Selfie
- Diversificați
Separați datele, folosind servicii diferite pentru diferite activități online. Creați-vă propriile strategii! Mai jos aveţi niste exemple:
– Navigarea: folosiți Chrome pentru activitățile Google, și Firefox sau Chromium pentru navigarea generală.
– Căutarea: folosiți DuckDuckGo pentru căutările personale, și Startpage pentru cele legate de serviciu.
– Email: deschideţi-vă conturi de email diferite, pentru telefon, conturi online sau emailuri de socializare.
Lucrați la strategiile dumneavoastră: o data pe săptămână / o dată pe lună
Provocarea Zilei: ziua a 8-a
Dacă împărtăşeşti şi altora, înseamnă că îți pasă!
Ultima dumneavoastră provocare este una importantă: încercați să vă convingeți prietenii și familia. Este o parte crucială pentru a face să funcționeze noul dumneavoastră stil de viață digital, iar comportamentul lor online contează. De fiecare dată când vă etichetează, vă menționează sau încarcă date despre dumneavoastră, contribuie la acumularea dumneavoastră de date, indiferent de cât de conștiincios ați fost în menţinerea unei detoxifieri constante.
Sunteţi, de fapt, în faţa a două provocări: cea de a vă transforma noile obiceiuri într-un stil de viață, și cea de a împărtăși abilitățile de detoxifiere şi celorlalţi. (un sfat: cel mai simplu mod este să îi convingeți să urmeze şi ei detoxifierea digitală! O pot face online aici: datadetox.myshadow.org)
Felicitări pentru noul TU digital, curat!
Reţineţi că progresul – ca orice stil de viață nou – nu trebuie să se întample în întregime, de-odată. Faceți ce puteți, și apoi faceți mai mult, când sunteți pregătit. Stabiliți memento-uri, pentru a vă verifica regulat! Cel mai important este să vă faceți timp pentru acest lucru și să continuați.
Pentru mai multe informații, accesați myshadow.org.