Raport Erasmus+ Paris 2023
DATA ȘI LOCUL
24 – 29 iulie 2023
Paris – Franța
ORGANIZATORI:
“Europass Teacher Academy” – Florența, Italia
PARTICIPANȚI:
ROMÂNIA – Biblioteca Județeană “George Barițiu” Brașov
PREZENTAREA PROGRAMULUI:
Obiectivul principal al cursului „Digital Media Literacy: Essential Skills for the Digital Age” a fost acela de a ajuta participanții să înțeleagă rolul mediei tradiționale și digitale în societatea actuală, să devină capabili să evalueze calitatea mass-media, să înțeleagă latura ei centrată pe profit și afaceri, pentru a fi consumatori mai conștienți și mai bine informați, să afle de ce confidențialitatea online e importantă, să devină capabili să identifice știrile false, să creeze activități de natură să-i ajute pe elevi (în cazul profesorilor) / potențialii cursanți interesați de temă (în cazul bibliotecarilor) să reflecteze asupra rolului mediei digitale în viața lor de zi cu zi, participanții la curs devenind, totodată, capabili să inspire o modalitate nouă, critică și conștientă de a consuma produse media.
DESFĂȘURARE:
• Ziua 1: Introducere în alfabetizarea digitală; prezentarea termenilor de bază ai teoriei comunicării;
• Ziua 2: Educație media: diferite moduri de a gestiona influența media;
• Ziua 3: Conținut și surse online: cum să recunoști o sursă online de încredere;
• Ziua 4: Confidențialitate și publicitate: cât de mult contează pentru tine confidențialitatea online?
• Ziua 5: Laborator: Activități proiectate pentru a-i ajuta pe elevi / potențialii cursanți să reflecteze asupra rolului media în viața lor de zi cu zi și să devină consumatori de conținut media mai critici și mai responsabili.
• Ziua 6: Încheierea și evaluarea cursului; prezentarea competențelor dobândite, feedback, acordarea certificatului de participare la curs, activități culturale.
VIZITE CULTURALE:
În ultima zi de curs, organizatorii ne-au oferit posibilitatea de a vizita Parisul cu autobuzul turistic (costul biletului a fost inclus în prețul cursului), o ocazie de a admira clădirile istorice ale orașului și cele mai importante obiective turistice într-o zi ploioasă, care, altfel, nu ne-ar fi permis o atât de mare libertate de mișcare.
Am vizitat și Muzeul Cluny – Muzeul Național al Evului Mediu, care deține o colecție impresionantă de artefacte medievale, mobilier antic, sculpturi din secolele VII-VIII, țesături și tapițerii realizate în Flandra, printre care și celebra „Doamna și unicornul”. La Muzeul de Arte Frumoase (adăpostit de „Petit Palais”), am putut admira o serie de sculpturi, obiecte de artă medievală, piese de mobilier și tapițerii, parte din vastele colecții permanente și temporare ale muzeului. Cu adevărat impresionantă este expoziția de pictură franceză din secolele XVIII-XIX, care cuprinde opere ale unor artiști ca Monet, Alfred Sisley, Renoir, Delacroix, Toulouse-Lautrec și Gustave Courbet. Clădirea muzeului, situată în proximitatea Senei și a celebrului bulevard Champs-Élysées, a fost construită (ca și Grand Palais, impunătorul palat de vizavi) pentru expoziția mondială din anul 1900 și e opera arhitectului Charles Girault. Clădirea se înalță, în parte, pe locul fostului Palat al Industriilor, demolat în 1896. O altă vizită impresionantă a fost cea în domul bazilici Sacré-Coeur, ridicată la sfârșitul secolului al XIX-lea pe colina Montmartre („Muntele Martirilor”). Accesul în dom se face urcând 300 de trepte în spirală, efort recompensat la final cu o vedere panoramică, la 360 de grade, asupra Parisului.
CONCLUZII:
Participarea la cursul „Digital Media Literacy: Essential Skills for the Digital Age” mi-a oferit oportunitatea de a dezvolta un mod mai critic și mai conștient de a consuma produse media, de a învăța despre confidențialitatea online, de a afla despre diverse aplicații care pot fi utilizate în crearea de activități de natură să ne ajute să reflectăm asupra rolului mediei digitale în viața de zi cu zi.
În plus, activitățile la care am participat în timpul cursului și care au fost organizate pe grupe foarte mici, de numai două, maxim trei persoane, au presupus dialoguri consistente, devenind un foarte util exercițiu de îmbunătățire a conversației în limba engleză, de adaptabilitate și de dezvoltare a abilităților de colaborare și lucru în echipă, precum și o oportunitate pentru schimburi interculturale cu persoane cu preocupări și interese similare. Pentru mine, ca persoană introvertită, a fost o reală provocare de a-mi depăși emoțiile și de a lucra în echipă în mod eficient.