DATA ȘI LOCUL
24-30 septembrie 2023
Porto – Potugalia
ORGANIZATORI:
„Euneos Oy” – Espoo, Finlanda
PARTICIPANȚI:
ROMÂNIA – Biblioteca Județeană “George Barițiu” Brașov
PREZENTAREA PROGRAMULUI:
Cursul ”Sustainability – Teaching Eco Skills” („Sustenabilitate – Predarea abilităților ecologice”) a fost conceput pentru a ne învăța cum să depășim problemele actuale de natură ecologică, cum putem crea alternative pozitive pentru viitor, prezintă modalități de a face față problemelor de mediu, ajuta la reducerea anxietății legată de schimbările climatice, susține învățarea între adulți, în context multicultural.
Cursul a tratat două probleme actuale de mediu: pericolul încălzirii globale și pericolul pierderii biodiversității. 90% din pierderea biodiversității este cauzată de modul în care extragem, procesăm și folosim materiile prime în economia liniară. Soluția este reproiectarea economiei liniare într-una circulară, obținând mai multă valoare din ceea ce avem.
Cursul a oferit informații despre economia circulară și despre alte aspecte conexe: dezvoltare durabilă, megatendințe, schimbări climatice, antreprenoriat, creativitate și scăderea anxietății. Din cauza consumului excesiv al resurselor, economia liniară trebuie regândită ca economie circulară. Pentru a crea o societate cu economie circulară, avem nevoie de o schimbare a mentalității, a atitudinilor și a metodelor de operare, iar educația joacă un rol important în acest proces.
Cursul a acoperit mai multe subiecte pe care școlile trebuie să le abordeze atunci când introduc viitoare competențe în educație:
– Despre provocările ecologice, economia circulară, încălzirea climatică și pierderea biodiversității
– Despre megatendințe, schimbări climatice, antreprenoriat, creativitate și reducerea anxietății
– Cum minimizăm stresul și anxietatea elevilor în fața crizelor climatice și a provocărilor viitorului
– Cum creăm alternative pozitive ale viitorului, cum le putem întări tinerilor credința că un viitor bun este realizabil
– Studiile de viitor, ca știință, și modalități de a explora fenomenele viitorului
– Cum adaptăm învățarea la nevoile cursanților făcând procesele de predare, studiu și învățare mai atractive pentru aceștia
– Cum dobândim abilități pentru a dezvolta o nouă abordare didactică cu strategii de predare non-formală: discuții, jocuri, jocuri de rol etc.
Grupul țintă căruia i s-a adresat cursul a fost alcătuit din directori de școli, profesori, experți non-didactici care au tangență cu educația școlară sau cu educația adulților.
Metodologia cursului, folosind lucrul individual sau în grup, a urmărit obținerea unui rezultat concret, un produs care poate fi folosit ulterior în propria școală ori instituție.
Trainerul cursului, doamna Tuovi Ronkainen, a lucrat la diverse proiecte ecologice, în mediu școlar și universitar, atât la nivel național, cât și internațional. Domeniul său de formare este educația tinerilor pentru viitor: cum să obținem o abordare pozitivă a viitorului și cum să câștigăm abilități pentru a depăși problemele de mediu.
DESFĂȘURARE:
Cursul ”Sustainability – Teaching Eco Skills” („Sustenabilitate – Predarea abilităților ecologice”), organizat pe parcursul a șapte zile, s-a desfășurat conform următorului program
În prima zi a cursului, duminică, 24 septembrie, a avut loc sesiunea de „Bun venit!”, care a constat în prezentarea participanților, prezentarea programului, informații despre oraș și despre locația cursului.
În prima parte a zilei de luni, 25 septembrie, s-a făcut o scurtă prezentare a cursului și au fost evaluate nevoile și așteptările cursanților. Alături de doamna Tuovi Ronkainen, trainerul nostru, și de colegi, profesori din Polonia, Croația, Slovenia și Slovacia, am participat la prima zi de curs, în care am învățat despre:
– conexiunile care există între probleme (schimbări climatice, pierderea biodiversității, pandemii),
– importanța creativității în proiectarea viitorului,
– gestionarea problemelor prin diferite metode,
– elemente de bază ale științelor viitorului, utopii și distopii.
Toate acestea s-au realizat prin discuții, workshopuri, jocuri sau filme (MegaTrends Cards, Pilke Cards – jocuri, Mr. Mind, Fly Me To The Moon – filme).
Marți, 26 septembrie, a fost o nouă zi de curs, în care accentul s-a pus pe faptul că sustenabilitatea și economia circulară ofera soluții practice la problemele de mediu.
S-a discutat despre:
– necesitatea înțelegerii dezvoltării durabile,
– obiectivele de dezvoltare durabilă cuprinse în Agenda 2030,
– metode folosite în şcoli pentru a educa tinerii în vederea îndeplinirii acestor obiective,
– înțelegerea importanței limitării supraconsumului,
– înțelegerea importanţei economiei circulare,
– legătura dintre economia circulară și biodiversitate,
– necesitatea trecerii de la economia liniară la economia circulară,
– cunoașterea celor mai eficiente modalități de operare în economia circulară.
Pentru a înţelege mai bine aceste noţiuni, s-au făcut exerciţii practice, fiecare cursant testându-şi, cu o aplicaţie online, stilul de viaţă, calculându-şi amprenta de carbon şi aflând cu cât ar trebui să îşi reducă consumul.
Miercuri, 27 septembrie, a fost o zi oarecum diferită, în care orele de curs s-au desfăşurat în aer liber, fiind conduşi să vedem Grădinile Palatului de Cristal, o minunată grădină urbană aflată în inima oraşului.
Temele de discuţie au fost despre:
– înțelegerea importanței resurselor naturii,
– pericolul pierderii biodiversității,
– importanța naturii urbane,
– cum putem reduce efectul acțiunilor umane asupra mediului înconjurător.
Am fost îndemnaţi să observăm natura, să utilizăm aplicații digitale (iNaturalist şi Plant Net) pentru identificarea speciilor, să înţelegem ce înseamnă un stil de viaţă sustenabil, să conştientizăm importanța artei ca instrument în reducerea anxietăţii.
S-au format echipe de lucru, fiecare echipă trebuind să aleagă elemente naturale din parc cu care să creeze o compoziţie care să transmită un mesaj pro-natură.
Urmând aleile şerpuitoare ale parcului, vizitatorii pot regăsi grădini tematice, precum Grădina Sentimentelor, Grădina Plantelor Aromatice, Grădina Trandafirilor ori Grădina Medicamentelor. Bucuria de a petrece timpul în acest loc este sporită de faptul că diverse specii de plante şi păsări populează zona, dând vizitatorilor ocazia unei reconfortante întâlniri cu natura.
Ziua de joi, 28 septembrie, a fost axată pe discuţii despre:
– abilitățile care ne pot ajuta să facem alegeri bune pentru viitor,
– meseriile viitorului (cu o aplicaţie online, am putut testa ce şanse de viitor au diferite profesii).
Împărţiţi pe echipe, a trebuit să concepem postere care să sugereze efectele intervenţiilor umane asupra mediului şi riscul pierderii biodiversităţii. De asemenea, a trebuit să găsim soluţii care pot limita daunele şi care să conducă spre un viitor sustenabil şi o viaţă mai bună.
Vineri, 29 septembrie, am discutat despre:
– importanța pierderii biodiversității,
– şansele speciilor în fața schimbărilor de mediu,
– fenomenul apariţiei anxietăţii, în special la tineri, din cauza problemelor de mediu,
– importanța artei în regândirea viitorului,
– cetățenia activă.
De asemenea, am aflat informaţii despre modul de educaţie finlandez şi atenţia deosebită acordată bunăstării elevilor.
În partea a doua a zilei de curs, am fost conduşi într-un loc cu totul deosebit, Grădinile Serralves, unde am aflat şi experimentat mai multe despre biodiversitate urmând un traseu construit la nivelul coronamentului copacilor (Treetop Walk). Scopul instalaţiei este de a observa, explora și percepe mai bine biodiversitatea pe care copacii o adăpostesc în coronamentul lor, devenind astfel mai conștienți de importanța plantelor pentru echilibrul ecosistemelor și bunăstarea umană. Zonele urbane sunt responsabile de peste 70% din emisiile globale de dioxid de carbon. Cunoașterea fluxurilor de carbon este esențială pentru stabilirea măsurilor de reducere a emisiilor. Pentru a înțelege ciclul carbonului, asociat în mod inerent cu ciclul apei, în parcul Serralves, la nivelul Treetop Walk, se găseşte o instalație pilot alcătuită din diverse tipuri de senzori care monitorizează în timp real cantităţile și fluxurile de carbon și apă pe tot parcursul anului, ceea ce permite estimarea potențialului de captare a carbonului de către vegetație.
Sâmbătă, 30 septembrie, am încheiat săptămâna de curs cu o recapitulare a celor discutate anterior. S-au punctat:
– identificarea temelor comune,
– aplicabilitatea practică a metodelor de formare inovative,
– importanța relaţiilor şi a feedback-ului, crearea de reţele de cooperare funcţionale,
– gândurile participanților în timpul săptămânii.
A urmat evaluarea finală și, ulterior, oferirea certificatelor de participare la curs.
Nu în ultimul rând trebuie menționat și faptul că, în timpul săptămânii petrecute la Porto, am vizitat câteva dintre obiectivele istorice, culturale și turistice locale: Librăria Lello, Torre dos Clérigos, Palácio da Bolsa, Catedrala Sé do Porto, Gara Saõ Bento, Biserica Sao Francisco, Grădinile de Cristal, Grădinile Serralves și altele.
CONCLUZII:
Participarea la cursul ”Sustainability – Teaching Eco Skills” („Sustenabilitate – Predarea abilităților ecologice”) în cadrul programului Erasmus+ a fost una valoroasă, întrucât cursul presupune o înțelegere mai bună a provocărilor ecologice actuale, a noțiunilor de economie circulară și ecodesign, precum și dobândirea de competențe în acest domeniu.
Cursul a permis participanților să facă schimb de informaţii, să împărtăşească experienţe utile și modele de bune practici, dar a însemnat și o ocazie de a cunoaște oameni și locuri noi, de a afla lucruri interesante și de a lega relații.