COLȚOFEAN-ARIZANCU, Laura (născută 2 septembrie 1989, Tărlungeni, județul Brașov), arheolog, istoric. A studiat la Liceul „Dr. Ioan Meșotă” Brașov (2004-2008). A absolvit ca șefă de promoție Facultatea de istorie și patrimoniu la Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu în anul 2011, susținându-și licența, sub îndrumarea profesorului Sabin Adrian Luca, cu o teză despre jurnalul Zsófiei Torma (traducere, analiză și interpretare), una dintre primele femei arheolog din Europa, preocupată de preistorie. A urmat masterul în istorie la aceeași universitate, sub conducerea prof. univ. dr. Mihaela Grancea, susținut în 2013. Din studenție a lucrat pe șantiere arheologice. Din 2012 până în 2018 a lucrat, ca muzeograf și curator, la Muzeul Național Brukenthal, Sibiu, la secția de relații publice, marketing și educație, ulterior la Galeriile de artă. În această calitate, a organizat expoziții de artă și istorie, valorificând patrimoniul muzeal, a fost implicată în mai multe proiecte culturale și de cercetare, naționale și internaționale, majoritatea cu finanțare europeană, a avut diferite stagii de cercetare în țară și străinătate, a participat la conferințe (Elveția, Franța, Italia, Lituania, Olanda, Portugalia, România, Serbia, Spania) și a publicat numeroase studii. Teza de doctorat, finalizată în 2016, la universitatea sibiană, se intitulează Zsófia Torma și așezarea de la Turdași, punctul Luncă, județul Hunedoara și reconstituie biografia ei intelectuală, pe baza unei colecții de peste 10.000 artefacte. A cercetat mult timp manuscrise și documente de arhivă, captivată de femeia care a participat la nașterea arheologiei din Europa, reușind să scoată la lumină povestea ei nespusă. Pornind de la acest studiu, Laura Colțofean-Arizancu a început să se preocupe de arheoacustică, un domeniu inovator al arheologiei. Din 2012 până în 2015, a lucrat în proiectele cineastului și regizorului Günther Czernetzky în satele săsești din Transilvania, deprinzând tehnici specifice istoriei orale, regia, filmarea și editarea de scurt-metraje documentare, experiență folosită și în munca de la muzeu, în colaborare cu Alexandru-Ilie Munteanu. Din octombrie 2018 este cercetător la Universitatea Barcelona, unde lucrează în proiectele de cercetare Artsoundscapes ERC și Inter-Arq, a organizat sesiuni și întâlniri internaționale, este responsabilă de masteranzi și doctoranzi. A publicat articole, studii, recenzii de arheologie, istorie, muzeologie în ArheoVest, Brukenthal. Acta Musei, Brukenthalia și în volume colective, având în pregătire contribuții, cărți de autor, dosare și sinteze în colaborare, ca editor. Laura Colțofan-Arizancu este membră a mai multor societăți și organizații de specialitate, Asociația europeană a arheologilor (EAA), din SUA, a societăților europeană și britanică de istorie a științei, Registrului arheologilor din România, Uniunii internaționale de științe preistorice și protoistorice (UISPP), fiind copreședinte la secțiunea Arheologie și studii de gen a EAA și secretar al comisiei de Istoria arheologiei la UISPP.
Opera: Sibiu 2.10, Sb., Global Media, 2017 (editor); Neolitic an Copper Age Signs – Methodology and Translations, în Acta Terrae Septemcastrensis, IX, 2010, p. 115-118; The Guilt of Priesthood. The Case of a Protestant Priest from Transylvania, Reflected in His Securitate File and the Memory of His Children, în Interstitio. East European Review of Historical and Cultural Anthropology, Institutul de istorie socială „ProMemoria”, Universitatea de stat a Moldovei, vol. IV, nr. 1-2, Chişinău, 2012, p. 85-96; When Passion is stronger than Death – Zsófia Torma’s Reflections, în Brukenthalia, 2, 2012, p. 67-77; Muzeul în comunicarea on-line: site vs. Facebook, în Andrei, Raluca Ioana; Penciu, Irina-Eliza (coord.), Marketingul și educaţia în muzee, Lucrările sesiunii de comunicări Marketingul și educaţia în muzee, ediţia a IV-a, Sibiu, Editura ASTRA Museum, 2013, p. 215- 222; Instrumentalizarea politică a morții. „Moartea bolșevică” și „moartea maghiară” ca atribute ale celuilalt, în Popa, Ioan, Grancea, Mihaela (eds.), Interferențe culturale în Sibiul secolelor XVIII – XX, Sibiu, Editura ASTRA Museum, 2014, p. 151-164 și versiunea engleză Death as a Political Instrument. Introducing the Bolshevik and Hungarian Death as Death of Otherness, în Brukenthalia, 4, 2014, p. 283-289; Unveiling Zsófia Torma. The Diary of a Woman, an Archaeologist and a Visionar, în Marler, Joan (ed.), Fifty Years of Tărtăria Excavations. Festschrift in Honor of Gheorghe Lazarovici, Sebastopol, California, Institute of Archaeomythology , Editura Lidana, 2014, p. 258-273; Object Photography in 19th Century Archaeology. The Photographs of Zsófia Torma’s Archaeological Collection, în Brukenthal. Acta musei, X.1, 2015, p. 35-48; Palatul Brukenthal prin obiectiv. Filmele campaniei White Palace – Dark Story (în colab. cu Alexandru-Ilie Munteanu), în Andrei, Raluca Ioana; Penciu, Irina-Eliza (coord.), Marketingul și educaţia în muzee, Lucrările sesiunii de comunicări Marketingul și educaţia în muzee, ediţia a VI-a, Sb., Editura ASTRA Museum, 2015, p. 57-63.
Referințe: Rosetti, Adina, Pătrașcu,Victoria, Iordan, Iulia…, Nesupusele: 100 de femei pentru 100 de ani de Românie modernă, vol. 2, București, Univers, 2019, p. 21.
Fișă întocmită de Ruxandra Moașa Nazare.