CISAR, Marius Cristian (născut 1 ianuarie 1969, Mediaș, județul Sibiu – decedat 24 august 2020, Brașov), actor. A fost un pasionat al lecturii de la o vârstă fragedă, citind din clasa a II-a tot ce îi cădea în mână, de la povești la romane și până la literatură comsolistă. Treptat a devenit mai selectiv. La 14 ani scria poezii și în timpul liceului frecventa Cercul poeților din Sibiu, îndrumat de profesorul de engleză, Radu Turcanu. De timpuriu a manifestat înclinații spre teatru. Era atras de spectacolele de teatru shakespearean, vizionând la televizor integrala Shakespeare cu trupa Royal Shakespeare Company. Influența și fascinația teatrului asupra copilului s-au resimțit în jocurile sale, de-a Romeo și Julieta, Hamlet sau Macbeth, iar în liceu avea propria trupă de teatru în care juca și regiza în reprezentanții din cadrul Cântarea României, unde a câștigat mai multe premii pentru prestațiile sale. La terminarea liceului, a ales teatrul, dând examen întâi la Târgu Mureș, apoi (după efectuarea armatei), la Iași, unde a reușit la Academia de Arte „George Enescu”, pe care a absolvit-o în 1994 . Perioada studenției ieșene a fost una de grație și plină de experiențe creative. După absolvire, a devenit actor în trupa Teatrului „Sică Alexandrescu” Brașov unde a interpretat roluri din cele mai variate, fiind o prezență scenică memorabilă, reținând prin umor, atitudine și gesturi expresive, făcând și dintr-o apariție episodică una demnă de atenție și punctând momentele dramatice ori comice importante. A jucat în multe spectacole montate pe scena brașoveană, de la Petar („Tărâmul celălalt”) la Nae Girimea („D’ale carnavalului”). A apărut în câteva filme: „Triunghiul morții” (regia Sergiu Nicolaescu), „Femeia în roșu” (regia Mircea Veroiu), „Cold Mountain” (regia Anthony Minghella), „Sistemul nervos” (regia Mircea Daneliuc). A fost profesor de dicție la Facultatea de Jurnalism, Universitatea româno-canadiană din Brașov, timp de un an. A colaborat cu Institutul Cultural Român ca profesor de arta actorului, în cadrul Taberei internaționale de limbă, cultură și civilizație românească. Timp de doi ani a susținut ca mentor disciplina arta vorbirii în cadrul Școlii de televiziune Imedia Pro. Foarte muncitor, s-a implicat în activitatea de producție a televiziunii locale, unde a realizat multe reportaje și producții de mai mică anvergură, a susținut recitaluri poetice, a colaborat la emisiuni, având o voce radiofonică plăcută și experimentată. Din 2009 a devenit directorul Centrului Cultural Reduta Brașov, unde a continuat și susținut inițiativele începute – monografia instituției, Festivalul Garofița Pietrei Craiului, Festival internațional de dansuri, colaborarea cu pensionarii, cursuri și în același timp s-a dovedit deschis la propunerile venite din partea altor colaboratori și actanți culturali – revista murală, Săptămâna comediei, Biblioteca vie, producții de dans contemporan. În timp, activitatea s-a îmbogățit, spațiul Redutei devenind un punct de întâlnire pentru artiști contemporani profesioniști, amatori, vizuali, fotografi, cursanți, artizani, în evenimente din cele mai felurite, găzduind de la spectacole de teatru, festivaluri de film și concerte până la expoziții și târguri. În același timp, a aplicat cu consecvență propriul program artistic, cu scopul de a transforma Reduta într-un centru cultural viu și dinamic. A reușit să găzduiască și să organizeze o multitudine de evenimente, să atragă public diferit și să vândă bilete, aducând venituri la bugetul statului și sume de bani pentru autofinanțare, în 2015 dublând veniturile din vânzări în comparație cu anul precedent. S-a implicat în proiecte culturale diferite. Totodată a izbutit să creeze evenimente specifice valoroase, care au crescut în timp și au devenit o marcă pentru Reduta: Festivalul de teatru pentru tineri și adolescenți, „Amprente” (2011), seria de spectacole teatrale anuale de Shakespeare, producții proprii începute cu „Regele Lear”, în colaborare cu regizoarea Alina Hiriștea și continuate cu „Macbeth” și „Îmblânzirea scorpiei” (2019), cu care a umplut sălile Redutei, dar și Bastionul Țesătorilor, participând la festivaluri de gen și câștigând premii. La sugestia dramaturgului Matei Vișniec, a adus spectacole de teatru, itinerate de la Festivalul de teatru din Sibiu, pentru ca apoi, în colaborare cu același scriitor, să pună bazele unui Festival de teatru politic, numit „Scenele memoriei”, cu o selecție atentă de spectacole de teatru contemporan. Pentru prestația sa actoricească a fost premiat în 2014. A decedat la 51 de ani în biroul său de la Reduta în ziua de luni, 24 august 2020, în urma unui infarct fulgerător, care l-a răpit în plină putere creatoare, fără ca medicii să mai poată interveni și să îl salveze. Moartea sa a lăsat în urmă imaginea unui actor talentat și muncitor, unui pasionat susținător al rolului teatrului în societate, al unui manager creativ și consecvent, deschis la colaborare și selectiv totodată, al unui coleg și partener pe care te puteai bizui și îți era alături.
Referințe: Actorul ajunge sub formă de energie la public. Interviu luat de Steluța Pestrea Suciu, în Gazeta de Transilvania, an 168, nr. 5138, 23.06.2007, p. 3.
Fișă întocmită de Ruxandra Moașa Nazare.