Code Kids Fest Brașov 2021 – Proiectele din expoziție

Târgul regional de știință și tehnologie pentru copii Code Kids Fest Brașov va avea loc sâmbătă, 20 noiembrie 2021, de la orele 11,00, online, pe platforma zoom. Doritorii sunt invitați să ceară linkul de conectare, precum și agenda târgului la adresa ruxi1971atgmail.com

Proiectele din expoziție sunt următoarele:

1.

Nume echipă: ROBOCOPIII de la Biblioteca publică din comuna Mugeni, județul Harghita
Categoria de vârstă: gimnaziu
Proiect: Misiunea „Salvăm Kinderland”
Descriere proiect:

Echipa ROBOCOPIII din Mugeni își propune să salveze minunatul tărâm KINDERLAND de efectele circulației prea intense și de distrugerile provocate de vizitatori rău-voitori. Coderii s-au gândit să facă acest lucru cu ajutorul tehnologiei accesibile lor, folosindu-se de MICRO:BIT, care este un fel de copil-robot. KINDERLAND este luminat și după lăsarea întunericului, cu ajutorul lămpilor stradale prevăzute cu fotosenzori și comandate de micro:bit. Accesul în KINDERLAND este dirijat permanent de semafoare și bariere comandate de asemenea cu micro:bit. Pe micro:biti au fost descărcate programele scrise de către coderii din echipă. Aceste programe stabilesc nivelul minim de iluminare, culorile semafoarelor, durata și ordinea accesului mijloacelor de transport. Astfel se menține ordinea și siguranța în KINDERLAND.

Organizația coordonatoare: Biblioteca publică din comuna Mugeni, județul Harghita
Persoană de contact: bibliotecara Pál Apollónia

2.

Nume echipă: RoDroids, Inventronica din Brașov
Categoria de vârstă: liceu
Proiect: BattAiry
Descriere proiect:

Battairy este un dispozitiv inovativ pentru stocarea energiei în exces sub forma de aer comprimat și utilizare a acesteia atunci cand avem cea mai mare nevoie de ea.

Problema identificată
În viitor vom avea nevoie de mai multă energie din surse regenerabile, dar din cauza naturii intermitente ale acestora, rețeaua electrică se confruntă cu o mare provocare în menținerea stabilitații si fiabilității sale. Este nevoie de soluții pentru stocarea energiei neconvenționale la sursă, când aceasta este produsă (soare, vânt etc) și eliberarea ei la dorință în funcție de nevoi (ex. noaptea, suprasolicitarea rețelei la orele de varf).
Mai mult, noi am identificat necesitatea unei soluții ecologice pe termen lung pentru stocarea energiei nu doar pentru centrale mari ce deservesc comunități, dar și pentru locuințe individuale.

Soluția
Solutia noastra este adaptarea CAES-ului (Stocarea Energiei prin intermediul Aerului Comprimat) pentru locuințe individuale. BattAiry monitorizează activitatea unui panou solar fotovoltaic și determină modul în care trebuie să acționeze: când energia produsă este abundentă, acesta pornește un compresor și acumuleaza aer sub presiune intr-o butelie, iar când consumul energetic este prea ridicat, convertește aerul sub presiune în energie electrică prin intermediul unor turbine. O valvă inteligentă reglează debitul de aer care trece prin turbine, în funcție de cantitatea de energie necesară.

Originalitate și avantaje
Soluția noastră are multe beneficii:
• Nu produce deșeuri poluante;
• Nu necesită consumabile;
• Are nevoie de un spațiu redus;
• Are un cost de construcție redus față de alternativele eco disponibile. Calculele arată că într-o butelie de 5m3 de aer comprimat putem stoca energie echivalentă cu 125m3 de apă la o înălțime de 10m);
• Nu are cerințe speciale privind locul de amplasare;
• Durata de viață lungă;
• Ușurinta de implementare în gospodarii individuale.
Deși există câteva articole științifice relativ recente care au propus folosirea CAES la scară mai mică, astfel de sisteme n-au ajuns încă la un stadiu comercial. Noi am aplicat tehnologia modelând un prototip al unui sistem integrat pentru o locuință individuală.

Organizație coordonatoare: Academia de Informatică Brașov
Persoană de contact: Ardelean Răzvan

3.

Nume echipă: SES: Steam. Earth. Scratch – Brașov
Categorie de vârstă: învățământ primar și gimnaziu
Proiect: SES: Steam. Earth. Scratch
Descriere proiect:

Proiectul Echipa SES Steam Earth Scratch- Fondul Științescu Brașov își propune transformarea elevilor din utilizatori de jocuri, în creatori ai propriilor jocuri cu tematică eco și incluziune socială, în vederea dezvoltării potențialului lor creativ și formării lor viitoare, prin provocări care să-i motiveze, să le solicite și dezvolte gândirea creativă computațională, spiritul antreprenorial și munca în echipă. Acest proiect STEAM, inovativ se desfășoară în perioada mai 2021 – mai 2022. Activitățile propuse cuprind crearea de animații și tutoriale în Scratch și ScratchJr în vederea dezvoltării competențelor digitale și pledează în favoarea unei abordări integrate a educației IT, introducând elevii din ciclul primar și gimnazial în domeniul gândirii algoritmice și computaționale prin activități interdisciplinare din domenii precum limba și literatura română, științe, matematică, muzică, arte plastice, teatru.
Ambasadorii Îndreptar Digital din clasa a V-a îi inițiază și îi sprijină pe Micii Ambasadori Îndreptar Digital din Clasa Pregătitoare, pregătindu-le animațiii cu poezii, acrostihuri și imnuri pentru ca aceștia să memoreze mai ușor versurile.
Proiectul se află în plină desfășurare și beneficiază de un ecran interactiv Prestigio Multiboard, achiziționat din fondurile Științescu care oferă multiple posibilități de a face programarea mai atractivă, favorizând și prezentarea proiectelor realizate într-un cadru festiv. Am colaborat deja cu numeroși parteneri precum Biblioteca Națională pentru copii ”Ion Creangă” din Chișinău, cu liceeni de la Colegiul Național de Informatică „Grigore Moisil” Brașov, cu o echipă de ingineri de la ROBOTescu din București și urmează să facem un parteneriat și cu prietenii din Mexic, unde proiectele noastre au fost deja prezentate și apreciate de comunitatea Scratch LATAM.

Organizația coordonatoare: Școala Gimnazială nr. 2 “Diaconu Coresi” Brașov
Persoană de contact: profesor învățământ primar Mariana Mihaela Lazăr

4.
Nume echipă: STEAM Farming Sânpetru
Categorie de vârstă: învățământ primar și gimnaziu
Proiect: STEAM Farming Sânpetru
Descriere proiect:

STEAM Farming Hub este un proiect care continuă proiectul inițial STEAM Farming Sânpetru prin care laboratorul de știinte al Școlii Gimnaziale Sânpetru a fost dotat cu un robot de grădină FarmBot cu ajutorul căruia copiii învață atât programare, cât și științe (biologie, fizică, chimie). Proiectul schimbă complet perspectiva educației STEAM în mediul rural. HUB-ul creează resurse educaționale pentru școlile care au nevoie (FarmBot pentru colegiul din Prejmer), aduce resurse educaționale de calitate pentru educația științifică (FarmBot la Sânpetru și Prejmer, OSMO la Sânpetru) și produce schimbare în comunitate prin faptul că demonstrează că o comunitate rurală poate păstra caracterul rural, grădina de lângă casă poate produce legume sănătoase în continuare chiar dacă locuitorii se îndreaptă spre cariere neagricole. Cea de-a doua componentă a proiectului se adresează fetelor din Școala Gimnazială Sânpetru pentru a le atrage spre profesii tehnice. Până în prezent, 60 de fete cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani au participat la activități de coding, dezvoltare a gândirii matematice și story telling folosind kit-urile OSMO Play din cadrul proiectului. Proiectul schimbă și felul în care sunt percepute profesiile tehnice și științifice in comunitățile rurale: aceste profesii nu sunt doar pentru băieți.

Organizația coordonatoare: Școala Gimnazială Sânpetru, județul Brașov
Persoană de contact: profesor Mihaela Bucșa

5.

Nume echipă: Art+Tech=Fun
Categorie vârstă: gimnaziu și liceu
Proiect: Art+Tech=Fun
Descriere proiect:

În acest moment, în Brașov, copiii nu au nicio oportunitate de a învăța ce este și cum se folosește video mapping-ul, deși el devine tot mai prezent în industriile creative de la proiecțiile spectaculoase pe clădiri, festivaluri de artă și lumină, decor interactiv pentru spectacole până la decorarea de vitrine, aplicații în marketing, publicitate, etc. Aceasta tehnologie va modifica semnificativ profesiile din aceste domenii, va crea noi profesii și noi oportunități de carieră
în industriile creative. Piața de artă digitală este un domeniu cu creștere foarte rapidă de la NFT-uri până la aplicații în multe domenii economice. În aceste condiții viitorii artiști au nevoie să dezvolte competențe digitale, iar copiii pasionați de tehnologie au nevoie să
dezvolte competențe artistice. În țara lui Copy-Paste vrem să îi învățăm pe copii să creeze produse de artă digitală interactivă 100% originale, cu valoare adăugată mare, pornind de la pensulă, culori și pânză. Fiecare copil care participă la proiect are un parcurs educațional STEAM complet care include dezvoltarea competențelor artistice și de exprimare prin artă (atelier de pictură colectivă, realizate în echipă și coordonate de Dena – artist plastic), dezvoltarea competențelor digitale (vectorizarea creației plastice realizate cu pensula pe pânză prin utilizarea tehnologiei, prelucrare digitală, transformarea în proiecție 3D, video mapping interactiv, etc), dezvoltarea competențelor antreprenoriale (înțelegerea principalelor concepte economice în care atât produsul fizic realizat cu pensula pe pânză cât și produsul virtual funcționează pe o piață, au costuri de producție, pot avea un preț de comercializare și genera valoare adăugată și profit), dezvoltarea competențelor de colaborare (toate activitățile se vor realiza în echipă, inclusiv pictura pe pânză), dezvoltarea competențelor științifice (înțelegerea lui „cum” se face, care este „ingineria” care face posibilă transformarea unei picturi pe pânză în produs de video mapping interactiv) și dezvoltarea competenței de a transfera în viața reală ceea ce învățăm la ateliere (copiii identifică singuri în comunitate modalități, locuri, activități în care ceea ce au creat ei ar deveni „produs” sau element ce generează valoare adăugată). Practic, fiecare echipă participă la atelierul de artă plastic și la o serie de ateliere digitale care se finalizează cu realizarea unui produs interactiv de video mapping, o serie de ateliere cu focus pe competențe
antreprenoriale, o serie de ateliere științifice (fizică, electronică, etc în care înțelegem partea tehnică a video mapping-ului) și o serie de ateliere în comunitate în care fiecare echipă găsește modalități în care produsul său de video mapping ar putea fi valorizat în comunitate
(proiecție pe o clădire, într-un parc, o vitrină de magazin, o școală, etc).

Organizația coordonatoare: Grup de inițiativă
Persoană de contact: profesor Mihaela Bucșa

6.

Nume echipă: Laborator Școlar Mobil HUB
Categorie vârstă: învățământ primar și gimnaziu
Proiect: Laborator Școlar Mobil HUB
Descriere proiect:

Laboratorul Școlar Mobil HUB continuă două proiecte anterioare:
„Laborator Școlar Mobil” și „Viața e știința” și înseamnă 3 valize cu 20 de tablete, 20 de ochelari VR, 3 tricouri pentru învățarea anatomiei prin realitate augmentată, o imprimantă 3D, o tabletă grafică, un videoproiector, un robot umanoid JD, un set de 12 OzoBot Evo, un braț
robotic. La acestea se adaugă un telescop, 2 microscoape, o stație meteo și aparate de măsurat aciditate, luminozitate, nitriți, telemetru, sonometru din proiectul Viața e Știință.
Proiectul pornește de la realitatea că 80% din școlile din mediul rural nu au laboratoare de științe, iar educația științifică este deficitară. În perioada iunie – septembrie 2021, 227 de copii au beneficiat de educație științifică, folosind Laboratorul Școlar Mobil:
– 141 de copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani din Școala Gimnazială Sânpetru au făcut ore de științe în aer liber folosind stația meteo, microscopul digital, aparatele de măsură, tricourile de realitate augmentată pentru studierea corpului uman;- 7 copii din clasa a IV-a din Cutuș (Comuna Crizbav) au participat la Festivalul Sinaia Forever și au lucrat cu OzoBot Evo;
– 12 copii din Comuna Augustin și 16 copii din Comuna Sânpetru au vizitat RoboHUB București și Casa Experimentelor; – 21 de copii din clasa a II-a din Vulcan au învățat despre corpul
uman folosind tricourile de realitate augmentată; – 30 de copii din clasele a V-a si a VI-a de la Helikon Hub Educational București au beneficiat de 10 ore de educație științifică folosind
tricourile de realitate augmentata pentru studierea corpului uman, microscopul digital, stația meteo și aparatele de măsură (telemetru, sonometru, PHmetru, umiditate sol, intensitate luminoasă, etc).

Organizația coordonatoare: Grup de inițiativă
Persoană de contact: profesor Mihaela Bucșa

7.

Nume echipă: RoboAS
Categorie vârstă: liceu
Proiect: Ultimate Goal RoboAS la First Tech Challenge
Descriere proiect:

Cercul de robotică al Colegiului Național „Andrei Șaguna” din Brașov a fost înființat în anul 2016, în cadrul unui proiect național inițiat de ONG-ul „Nație prin Educație”. Misiunea ONG-ului constă în introducerea și familiarizarea elevilor de liceu într-un domeniu relativ recent, extra curricular, și anume robotică și automatizări.
În fiecare an școlar, ca o finalitate a activității cercurilor de robotică înscrise în acest proiect, elevi din toată țara participă la concursul național de profil FTC (First Tech Challenge).
Tema ediției de anul trecut a concursului FTC a fost “Ultimate Goal”. După cum îi dă și numele de înțeles, scopul competiției a fost acela de a marca goluri. Prin „goluri” se înțelegea aruncarea unor inele în țintele desemnate. Pentru puncte în plus, puteai completa si activități secundare, ca spre exemplu ochirea unor ținte (tot cu inele) sau transportul și ridicarea unui obiect greu. Regulile permit echipelor o oarecare libertate pentru a-și perfecționa atât strategia, cat și design-ul robotului pentru o eficiență cât mai sporită. Jocul se împarte in 2 etape: faza autonomă și faza controlată de un conducător. În prima etapă robotul acționează doar după un program software, fără a fi controlat de vreo persoană. Acesta a fost un proces a cărui perfecționare a durat foarte mult, deoarece acțiunile robotului au trebuit să fie cât mai optimizate pentru a obține cât mai multe puncte, desigur. În cea de a doua fază, robotul era controlat de 2 membri ai echipei. Și pentru acest proces a fost nevoie de multă optimizare, deoarece funcțiile robotului puteau fi desemnate în foarte multe moduri pentru fiecare controller și programate în orice fel, astfel încât a trebuit să ne gândim și la o distribuție optimă, și la cel mai ușor mod prin care robotul să poată fi controlat prin teleghidare. Desigur, în afară de toate acestea, o componentă critică este lucrul în echipă, care permite mai ales celor doi conducători să coordoneze acțiunile robotului pentru a mări randamentul lui.
Deși simplu în esență, jocul de anul trecut a fost o adevărată provocare, care odată trecută, ne-a ajutat să devenim mai buni în ceea ce facem și să cooperam și comunicăm ca într-o adevărată echipă.

Organizație coordonatoarea: Colegiul Național „Andrei Șaguna” Brașov
Persoană de contact: profesor Daniel Modrișan

8.

Nume echipă: ProtoShop din Brașov
Categorie vârstă: gimnaziu și liceu
Proiect: ProtoShop Vector
Descriere proiect:

Proiectul ProtoShop Vector, susținut din Fondul Științescu Brașov, este un program de formare în metoda ProtoShop de design de obiect cu ajutorul imprimării 3D, care vine în sprijinul disciplinei predate de profesor și augmentează astfel învățarea, precum și interesul elevilor. Proiectul ProtoShop Vector urmărește să lărgească orizontul de învățare al elevilor prin întrepătrunderea unor materii deja prezente în programa de învățământ cu designul și imprimarea 3D.

Participarea la formare este gratuită și presupune obligația de a organiza cel puțin un modul ProtoShop de 6 întâlniri în cadrul școlii de care aparține profesorul. În urma organizării modulului, școlile pot intra într-o competiție a cărei școală câștigătoare va primi o imprimantă 3D Ultimaker 2+ Connect. Formarea a durat două zile și a fost găzduită în septembrie de către Școala Generală 27 „Anatol Ghermanschi” din Brașov.

Profilul de profesori căutați este următorul: să predea la cursurile gimnaziale sau liceale în municipiul Brașov ori împrejurimi, să aibă deschidere și curiozitate către noile tehnologii, să învețe repede să folosească un software pe care de altfel copiii îl învață foarte repede și să fie persoane joviale. Nu este necesar ca profesorii să predea discipline tehnice. ProtoShop poate veni în completarea cursurilor de istorie, biologie, desen, muzică, etc.

Obiectivul organizatorilor este să dea oportunitatea profesorilor să predea în viitor un curs opțional de ProtoShop, adică materia lor augmentată de această metodă, astfel încât să poată să fie remunerați.
La program participă profesori de la școlile:

Școala Generală nr. 27, Brașov
Colegiul „Nicolae Titulescu” Brașov
Liceul de Arte Plastice „Hans Mattis Teutsch” Brașov
Colegiul Țara Bârsei Prejmer
Colegiul Național “Dr. Ioan Meșotă”
Colegiul Național de Informatică Gr. Moisil Brașov
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Colegiul Național Unirea
Școala Gimnazială Nr. 13 Brașov
Școala Profesională Germană Kronstadt
Liceul „Petru Rareș” Feldioara
Colegiul Tehnic Victoria
Partenerii proiectului: 3D DOT, Școala Generală nr. 27, Brașov, Colegiul „Nicolae Titulescu” Brașov, Inspectoratul Școlar Județean Brașov

Nume coordonator și prezentator: Alina Floroi

Organizațiile coordonatoare: 3D DOT, Școala Generală nr. 27, Brașov, Colegiul Nicolae Titulescu” Brașov
Persoană de contact: Alina Floroi – alina@3ddot.ro, alina.floroi@gmail.com, 0722.619.960

9.

Nume echipă: RoboIT9 din Brașov
Categoria de vârstă: învățământ primar
Proiect: ROBOIT9
Descriere proiect:

Proiectul RoboIT9 își propune dezvoltarea interesului copiilor pentru utilizarea tehnologiei în scopuri educaționale și în siguranță, prin organizarea unor ateliere de programare, cu ajutorul truselor LEGO Education WeDo 2.0 – clasele I-II și LEGO Education SPIKE- clasele III-IV. Este un mod inovator prin care elevii devin capabili să modeleze realitatea, să desfășoare investigații și să-și utilizeze abilitățile de proiectare. Copiii vor învăța cum comunică robotul cu tableta și vor implementa programe software potrivite vârstei lor.
Acest proiect STEAM, cu legături în curriculum, aduce, cu siguranță, abordarea interdisciplinară, legată de realitate, care îi sprijină pe copii să se apropie de domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii. Utilizarea tehnologiei – prin atelierele LEGO Education – este o solutie STEM care combină piesele LEGO, software-ul prietenos, angajarea de proiecte bazate pe standarde și o abordare bazată pe descoperire. Lucrul în echipe mixte – profesori- mentori (voluntari), aduce beneficii atât profesorilor, ce vor deveni mai familiarizați cu tehnologia, cât și mentorilor, ce vor înțelege mai mult ceea ce înseamnă programa școlară și lucrul efectiv cu elevii. Învățarea prin colaborare, sprijină elevii, introducându-i în gândirea computațională și familiarizându-ă cu principiile ingineriei într-un mod distractiv și interesant. Elevii vor fi motivați și atrași de cariere STEAM în viitor.
Proiectul e o călătorie clară, ușor de urmărit, în disciplinele STEAM incluse în curriculum.
De asemenea, încurajează curiozitatea și creativitatea- prin construirea propriului robot; gândirea critică și rezolvarea de probleme- prin găsirea unor soluții pentru probleme din lumea reală (de exemplu: cum ne salvăm în cazul unor dezastre naturale); competența de a colabora și coopera în echipe- prin lucrul în echipe de câte 2 -3 elevi la același proiect; Profesorii vor introduce temele abordate în lecțiile STEAM- Matematică și explorarea mediului (de ex. Mișcarea corpurilor) și Științe (ex. Forțe).

Organizația coordonatoare: Școala gimnazială nr. 9 “Nicolae Orghidan” Brașov
Persoană de contact: profesor învățământ primar Cornelia Melcu

10.

Nume echipă: ArtByte
Categoria de vârstă: gimnaziu
Proiect: Laboratorul de știință și artă
Descriere proiect:

Levitronul acustic
Acest prototip folosește difuzare piezoelectrice care sunt capabile să vibreze la 40KHz astfel atingând nivelul ultrasunetelor. La aceste frecvențe, vibrațiile aerului sunt capabile să își mențină coerența pe o distanță mai lungă, combinând această proprietate cu geometria cupolei pe care acestea sunt montate. Se creează o zonă de presiune negativă suficient de puternică pentru a ține în aer o mică bilă de polistiren.

Robotul InMoove
Acest prototip este inventat de către Leonardo Triassi și lansat pe internet drept open source, astfel încât oricine are acces la datele pentru construire. Robotul are drept scop atragerea unei noi generații de ingineri, servind ca un punct de intrare pentru utilizarea tehnologiilor de ultimă generație, cum ar fi imprimarea 3D și colaborarea prin serviciile cloud.

Robotul din Minecraft
Acest prototip are drept scop atragerea tinerilor în domeniul roboticii. Reușește să îmbine atât partea de gaming reprezentând un celebru personaj din jocul Minecraft cât și domeniul roboticii. Acesta are funcționalitatea de a se comporta precum personajul pe care îl reprezintă.

Casa Smart
Casa inteligentă poate fi controlată de la distanță, cu ajutorul sistemelor asortate prin telefon sau computer. Acțiunile pe care aceasta le poate întreprinde sunt: deschiderea/închiderea încuietorii electrice a ușii, detecția de gaz din jurul casei, detecția umidității și multe altele pe care vă invităm să le descoperiți.

Organizația coordonatoare: Grup de inițiativă
Persoană de contact: Nicoleta Geanina Ciubotaru

2 răspunsuri la “Code Kids Fest Brașov 2021 – Proiectele din expoziție”

Comentariile sunt închise.