Cărțile brașovene – o situație în 2015

Trecerea unui an te provoacă să îți faci o retrospectivă personală a ceea ce ai realizat, adunat sau pierdut pe durata a 12 luni. Este destul de greu să evaluezi, să apreciezi, să îți dai seama ce păstrezi și de ce anume ești mulțumit. În cazul cărților autorilor brașoveni, apărute în Brașov sau în altă parte, situația implică un efort și o responsabilitate pe măsură. Strădania se dovedește mult mai dificilă și în mod sigur reușita depinde de cunoștințele celui ce scrie. Există riscul ca perspectiva să fie unilaterală. Faptul nu face încercarea complet inutilă. Credem că sunt necesare asemenea evaluări, din partea editorilor și industriei  de carte, din partea mediului literar, a librarilor, a publicului, dar și a bibliotecilor, de ce nu?! Iată de ce îndrăznim să exprimăm aici un punct de vedere asupra cărților brașovene.

Dacă ne uităm la volumele despre istoria orașului și  a împrejurimilor lui, observăm o nouă ediție, ilustrată, a Cronicii de Brașov de Dan Pavalache, mult extinsă, urmată de volumul doi al cărții Sașii despre ei înșiși, coordonator Ligia Fulga al unui colectiv de contributori, care este rodul unei cercetări științifice și de teren ambițioase, întinsă pe durata a câțiva ani. Un alt volum care sintetizează eforturile specialiștilor și cercetătorilor, de această dată pe șantierul arheologic al curții Bisericii Negre, este Redescoperirea trecutului medieval al Brașovului: curtea Bisericii Negre, semnat de un colectiv de autori format din Daniela Marcu Istrate, Dana Jenei, Sebastian Dobrotă, Emanoil Pripon. Anul 2015 a înregistrat o reușită în șirul edițiilor dedicate trecutului Brașovului prin ediția trilingvă a Cosmografiei lui Johannes Honterus. Albumul expoziției Arta brașoveană  postbelică 1945-1989 oferă nu numai reperele evoluției artiștilor brașoveni, dar se dovedește o analiză documentată, pertinentă, atentă, întemeiată pe lecturi ample și cunoașterea aprofundată a colecțiilor.  În 2015 Biserica Neagră, mai precis echipa de istorici de artă și restauratori a finalizat un proiect de restaurare a patrimoniului textil deținut, datând din secolele XV-XVI, cu sprijinul specialiștilor elvețieni. Expunerea temporară a pieselor de patrimoniu a fost însoțită de un ciclu de evenimente (tururi ghidate, conferințe, expoziții). Cu acel prilej, au fost lansate albumele de studii privind piesele textile, apărute în străinătate, în condiții grafice excelente. Vreau să menționez și o carte de istorie orală, un vis mai vechi și o inițiativă a profesorului universitar Mircea Ivănoiu, despre refugiații bucovineni (Oameni prin vremuri. Bucovineni în secolul XX, coordonată împreună cu sociologul Ștefan Ungurean), o materializare a unor preocupări de durată. Literar, anul 2015 a fost fast: am asistat la apariția mai multor volume semnate de autori tineri, unii aflați la debut, alții la a doua carte: Flavius Ardelean, Scârba sfântului cu sfoară roșie, Andrei Dósa, Nada, Vlad Drăgoi, Eschiva, Robert G. Elekes, Aici îmi iau dinții-n spinare și adio, Daniel Puia-Dumitrescu, O istorie a Cenaclului de Luni. Şi autorii braşoveni mai vechi de vârstă au continuat să publice. La Tracus Arte a apărut, în traducerea Norei Iuga, Strania călătorie a lui Peter Gottlieb de Joachim Wittstock în timp ce Libris a editat Drumul crucii de Doru Munteanu. Au continuat să se editeze volume concepute și gândite în cadrul unor proiecte reușite din anul 2014: Basme, legende și povești din Șcheii Brașovului, în colaborare cu asociația Libris de această dată, dar și un fermecător Atlas al Tărâmurilor Fermecate și Locurilor Magice din Basmele românești, care se vrea și un instrument didactic atrăgător, prin hărțile atașate. Ilustrația la ambele volume de povești este semnată de artista Lia Stănescu. La capitolul ediții noi ale autorilor vechi vreau să menționez povestea Ivan Turbincă de Ion Creangă, într-o ediție ilustrată de George Roșu, foarte sugestiv, apărută la editura Vellant, în seria cărților de povești și nu numai ilustrate de artiști români contemporani. Două albume apărute anul trecut în Brașov au ca punct de plecare Șcheii Brașovului și tradițiile lui: albumul documentar de desene în peniță al pictoriței Aurelia Stoie Mărginean, schițe realizate încă din 1985 în urma unei cercetări de teren, și albumul Artă. Memorie. Restituire care a pornit de la ideea unui grup de artiști de a reînvia semnificația simbolică a ornamentelor artei tradiționale din Țara Bârsei și a le transfigura în arta contemporană. Acestea sunt cărțile care mi-au atras atenția. Evident orice perspectivă este incompletă. Convinsă că mi-au scăpat unele amănunte, închei aici această evaluare personală. 

5 răspunsuri la “Cărțile brașovene – o situație în 2015”

Comentariile sunt închise.