BiblioBicicleta 2018

Bibliobicicleta a fost pentru inceput o actiune pilot, prin care am dorit sa facem o intalnire de informare, educatie si diseminare despre ciclism. In ultimii ani, bibliotecile au organizat din ce in ce mai des tururi de biciclete, cu scopul de a face bibliotecile mai bine cunoscute, de a le promova, de a stimula legatura dintre bibliotecari si cititori si in interiorul profesiei. Avem mai multe asemenea actiuni practice de ciclism activ in numele bibliotecilor. Am dorit mai multe informatii si de aceea am invitat mai multe persoane care lucreaza de ani de zile in domeniul ciclismului, ciclisti activi, voluntari, angajati ai administratiei sau din asociatii. 
 
Joi, 20 septembrie, in cadrul Saptamanii mobilitarii urbane (16-22.09.2018) am avut intalnirea Bibliobicicleta de anul acesta, la Biblioteca Franceza de la orele 14,00 si la Centrul de voluntariat Brasov de la orele 18,00. Au fost invitati Laura Istrate (Centrul de voluntariat Brașov),  Radu Colț (Agenția metropolitană Brașov), Mihai Tatu (Asociația Visum Brașov) la prima parte, iar la partea a doua Nicolae Cioc a facut un seminar de reguli practice. Au participat dintre bibliotecile invitate colegele de la Ghimbav, Moieciu, Râşnov şi Sânpetru carora le multumesc. Fiind o intalnire pilot, am anuntat doar bibliotecile mai aproape de Brasov. 
 
Data intalnirii a fost bine aleasa, Bibliobicicleta coincizand cu Turul Romaniei in Livada Postei, o groaza de ciclisti au pedalat in competitie, a fost public, iar voluntarii cu o seara inainte agatasera fotografii dintr-o expozitie de biciclisti, numita Portrete pe doua roti, pe gardul bibliotecii la care se uita toata lumea. Am avut si televiziunea, RTT a inregistrat un reportaj. 
 
Laura Istrate ne-a povestit despre proiectul Bicicleste omeneste, pornit din nevoia reala a biciclistilor brasoveni de mai multa siguranta in trafic, la Centrul de voluntariat. Din aproape in aproape, incet, incet, au ajuns la concluzia ca este nevoie de dialog cu autoritatile si de un plan de urbanism care sa includa piste de biciclete. Cu ocazia proiectului, au aflat ca Primaria Brasov lucra la un plan de mobilitate urbana si au intrat in contact, chiar daca destul de tarziu. Totusi, a fost folositor, fiindca voluntarii au transmis autoritatilor toata experienta lor si rezultatele proiectului lor au fost preluate. In prezent, Agentia metropolitana Brasov este cea care are in vedere ciclismul ca parte a mobilitatii urbane, incercand sa transmita aceasta preocupare si administratiilor primariilor din zona metropolitana a Brasovului, desi nu are parghii sa o impuna si desi exista multa reticenta din partea autoritatilor, care contesta ca ar exista multi ciclisti. Din partea acestei agentii, Radu Colt ne-a informat realist si franc despre stadiul acestui plan in ce priveste ciclismul: se vor construi doua noi piste de biciclete in Brasov, unind Racadau, Gara si centrul, licitatia fiind castigata de o firma bucuresteana care a mai construit piste. Isi doreste sa se construiasca bine aceste noi piste pentru ca in acest caz biciclistii le vor folosi si vor deveni mai vizibili in peisajul traficului urban. Din pacate nu exista studii de trafic si cele care exista, cum este cel din 2010, estimeaza procentul bicicliștilor raportat la prezența în trafic la 0,1%. Or, pentru un numar atat de mic, autoritatile nu se implica, ci vor sustine in continuare soferii care sunt multi.  Mihai Tatu de la Asociatia Visum se ocupa de cativa ani buni de mobilitate urbana, monitorizarea traficului, studii de trafic, inregistrari video si observarea punctelor de conflict din sensurile giratorii. A studiat modelul olandez de mobilitate urbana si l-a expus ca buna practica, imbinarea transportului si arterelor pietonale cu pistele de biciclete, traseele de transport in comun si carosabilul pentru autoturisme fiind specifica. 
 
Informatii, detalii si date consistente gasiti pe doua site-uri pe care vi le recomand http://visumbrasov.org/  si Robert Lazar, ciclist militant, activ de la Brasovul pedaleaza, care acum organizeaza tururi de biciclete, vizitarea obiectivelor turistice in Romania si vacante pe biciclete pentru turisti la o agentie Neotour. Chiar daca blogul lui Brasovul pedaleaza nu mai este actualizat, totusi are informatii foarte bune – http://brasovulpedaleaza.ro/
 
Am mai aflat:
 
Există mai multe tipuri de ciclism: 
– ciclism utilitar, de circulație și transport între casă și serviciu
– ciclism sportiv sau de competiție
– ciclism de afaceri în livrări marfă și curierat
– ciclism montan (montan bike)
– ciclism turistic sau cicloturism
– ciclism de plăcere și relaxare în timpul liber 
 
În Brașov se practică ciclismul de plăcere sau de sfârșit de săptămâna, cu familia și prietenii, sub Tâmpa sau în parcul din Noua. 
  
La a doua sesiune, de la Centrul de voluntariat, Nicolae Cioc a expus Reguli de urmat sau ghid de supraviețuire în trafic pentru bicicliști. Am retinut cateva chestiuni. 
 
1. Poziția înscrisă în trafic a biciclistului
 
Pe partea dreaptă, înaintea roții mașinilor, pe parcursul ei, obligându-i în acest fel pe șoferii auto să fie temperați și să nu accelereze, mărind viteza. Se cer atenție maximă și observarea traficului deoarece pericolul există mereu și vine chiar și din partea mașinilor parcate, ce staționează pe margine, pe trotuar la dreapta, iar o ușă deschisă poate să ducă la răniri, accidente, loviri.
 
*Bicicliștii comit aceleași numeroase greșeli precum șoferii auto: viteză, neasigurare, depășiri neautorizate și nesemnalate, treceri în mers pe zebra
 
2. Vizibilitatea în trafic sau cum să te faci văzut
 
Elemente de semnalizare, lumini, veste fluorescente peste rucsac, semnalări cu mâna. 
 
3. Starea tehnică a bicicletei sau intretinerea 
 
Roțile trebuie umflate perfect. În caz de dezumflare, roata nu mai face priză cu asfaltul de pe carosabil. 
 
4. Frânele
Este importantă mai ales frâna de față, care trebuie corelată cu viteza în micșorare și cu păstrarea poziției verticale. Este esențial să ai o stare de spirit bună, să îți păstrezi sângele rece, fără pierderea cumpătului. Să nu te sperii decide uneori viața, fiindcă odată speriat, biciclistul are tendința să descalece și să fugă. 
 
Din discutii ne-am hotarat ca la anul sa invitam si sa aducem experti in scoli sa faca educatie copiilor. De asemenea, ma gandesc sa lansam si un concurs de filmulete educative, cu premii.