Caută în baza de date cu peste 300.000 de volume


ALEXI Aurel-Nicolae


Înapoi

ALEXI, Aurel-Nicolae (n. 23 mart. 1947, comuna Drăuşeni, județul Brașov), pictor şi grafician. În 1974 a absolvit Institutul de Arte Plastice „N. Grigorescu” din București, iar în anul următor a beneficiat de o bursă a Uniunii Artiştilor Plastici, secţia grafică, pentru tineri artişti. După încheierea studiilor începe să expună cu regularitate în saloanele de grafică şi numeroase expoziţii colective la Piteşti şi Cluj (1974), București (1975, 1976, 1978, 1986, 1992, 1995, 2011) şi Constanţa (1980, 1982). Lucrările sale au fost prezentate şi la expoziţiile internaţionale din Rotterdam (1977), Barcelona (1978, 1979), Wrocław (1981), Moscova (1982), Bienala de la São Paulo (1983), New Delhi (1984), Rijeca din fosta Iugoslavie (1984), Varşovia şi Praga (1984), Moscova şi Stuttgart (1985), China (1986), Siracusa, Sicilia (1990), Montevideo, Uruguay (1993), Göteborg, Suedia (1995), Oslo, Nürnberg, Abu-Dhabi şi Sharjah (1997), Franţa (1998), Elveţia (2000), Seul şi Chioggia (2003) etc. Expoziţii personale a avut la București (1974, 1977, 1981, 1984, 1987, 1991, 1997, 2001, 2002, 2003), Roma (1985), Civitavecchia în Italia (1986), Craiova (1986), Siracusa, Sicilia, Italia (1990), Constanţa (1992) şi Erlangen în Germania (1993). Pentru grafică i s-au acordat diverse premii: Premiul Academiei „Mercurion” (Roma, 1984), Premiul Academiei din Romania (Roma, 1985), Premiul „Cultura pentru Europa” (Roma, 1986), Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru grafică (1987) şi Medalia de Aur la Bienala de artă contemporană din Sharjah (Emiratele Arabe Unite), Marele Premiu Uniunea Artiștilor Plastici pentru activitatea artistică din anul 1998, Ordinul Naţional Serviciul Credincios în Grad de Ofiţer (2000), Premiul Uniunii Artiștilor Plastici secţia grafică (2006). Creaţia sa a atras atenţia criticilor de specialitate, care i-au consacrat elogioase cronici plastice. După opinia lui Adrian Guţă, Aurel-Nicolae Alexi are o „fermitate imaginativă care ademeneşte spre comparaţii cu proza realist-fantastică sud-americană, desigur cu mijloacele specifice artelor vizuale, «secvenţele» propuse de artist (…) sunt meditaţii asupra unei drame, situaţii problematice general-umane sau cu oarecare specific local. Plăcerea detaliului nu deviază spre barocul estetizant, ci este îndeobşte semnificativă”. Virgil V. Mocanu aprecia în 1995 că „personajele care propulsează alveola graficii lui Aurel-Nicolae Alexi vin din cea mai vie realitate cotidiană. Impură şi caleidoscopică, măturată de lumini şi umbre, tensionată între măreţie şi abjecţie, între absolutul fiinţei şi precaritatea omului, ea înseamnă doar viaţă. O viaţă ce invită la consemnare frustă, ca într-un reportaj imaginat, sau la metamorfoze (…), dar Aurel-Nicolae Alexi preferă parabola existenţială, într-un fel de translare a realităţii în spaţiul confruntărilor tăcute, dar totale. În grafica sa, personajele se află totdeauna într-o stare conflictuală cu sinele, cu propriile întrebări, indecizii, limite, proiecte sau înfrângeri. Lumea exterioară, ceilalţi protagonişti sunt câmpuri de recul pentru meditaţii incomode, însă revelatoare. Frumuseţea sau urâţenia personajelor, subtil deghizate prin virtuozitatea desenatorului, devin categorii abstracte, inutile în esenţă, dispărând în faţa expresivităţii. Paradoxal poate, dar valoarea şi perspectiva artei lui Aurel-Nicolae Alexi, ca dimensiune absolută şi obiectivă aparţin unui climat advers şi provocator. Astfel, Aurel-Nicolae Alexi este participantul lucid la acest accident istoric, dar şi la unul din efectele sale exemplare sub raportul supravieţuirii prin valoare”. Creaţia sa a fost apreciată în termeni elogioşi în 1991 şi de către Theodor Redlow.

Referinţe: Prut, Constantin, L'art Roumain. Répères Contemporains, Editura Uniunii Artiștilor Plastici din România, 1995, subvoce; Cebuc, A., Florea, V., Lăptoiu, Negoiţă, Enciclopedia artiştilor români contemporani, volumul I, București, Editura Arc 2000, 1996, p. 13 (cu foto); Artişti plastici din Brașov. Dicţionar, Brașov, Editura Transilvania Brațov, 2002, p. 28; Barcan, Luiza, Angoase ale privirii, București, Editura Fundației Culturale “IDEEA EUROPEANA”, 2004; Deac, Mircea, Lexicon critic și documentar Pictori, Sculptori și Desenatori din România Secolele XV-XX”, București, Editura Medro, 2008; Ateliere de Artisti din Bucuresti, volumul III , București, Editura Noi Media Print, 2009.

Fişă întocmită de Elvira Oros, Daniel Nazare.